لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۵

آمریکا اعدام دو نوجوان ۱۷ ساله در شیراز را محکوم کرد


وزارت خارجه آمریکا خواستار پاسخگو کردن رهبران ایران شده است. (عکس از آرشیو)
وزارت خارجه آمریکا خواستار پاسخگو کردن رهبران ایران شده است. (عکس از آرشیو)

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت در بیانیه ای با اشاره به گزارش عفو بین الملل در خصوص اعدام مخفیانه دو نوجوان ۱۷ ساله در شیراز،اعدام افراد زیر سن قانونی در ایران را محکوم کرده است.

مورگان اورتگاس گفته است، وزارت خارجه آمریکا از گزارش عفو بین الملل در خصوص اعدام مخفیانه مهدی سهرابی‌فر و امین صداقت، هر دو ۱۷ ساله در زندان عادل‌آباد شیراز بهت زده شده است.

​سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تصریح کرده است، براساس این گزارش، ایران اعدام افراد زیر سن قانونی را از سر گرفته است، در حالی که می‌کوشد این اقدام ضد انسانی خود را از چشم جهانیان پنهان کند. این گزارش خاطرنشان می‌سازد که ایران همچنین بالاترین میزان اعدام نوجوانان را جهان دارد.

عفو بین الملل روز دوشنبه اعلام کرده بود که این دو نوجوان در سال ۹۶ هنگامی که ۱۵ سال داشتند بازداشت و «در دادگاهی ناعادلانه» به «تجاوز» متهم شدند.

بنابر همین گزارش، بر اجساد این دو نوجوان آثار شلاق دیده می‌شود که حکایت از آن دارد که پیش از دار زدن آن دو، به آنها شلاق زده شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه بیانیه خود تصریح کرده است: اعدام اخیر دو نوجوان تداوم یک رویه آشنا در ایران است. ایالات متحده اعدام و شکنجه افراد زیر سن قانونی در ایران رامحکوم می کند، اقداماتی که باعث شده ایران در صدر کشورهای اعدام کننده کودکان باشد.

مورگان اورتگاس همچنین گفته است: «این غیر قابل قبول است. ما همچنان به افشاکردن نقض سیستمیک حقوق بشر توسط رژیم ایران ادامه خواهیم داد و از دیگران می خواهیم که در پاسخگو نگه داشتن رهبران فاسد جمهوری اسلامی به ما بپیوندند.»

ایران همراه با عربستان سعودی، یمن و پاکستان تنها کشورهایی هستند که اقدام به اعدام «مجرمانی» می‌کنند که در سنین زیر ۱۸ سال مرتکب جرم شده‌اند اما شمار این گونه اعدام‌ها در ایران بیش از بقیه است.

عفو بین الملل اخیرا گزارش داده است که شمار اعدام‌های ثبت‌شده در ایران در سال ۲۰۱۸ دست‌کم ۲۵۳ مورد بود.

با استفاده از وب سایت وزارت خارجه امریکا و رادیو فردا؛خ
XS
SM
MD
LG