لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۱

حذف پرافتخارترین تیم زنان جهان از جام جهانی فوتبال


تیم ملی فوتبال زنان آمریکا که در تمام ادوار جام جهانی موفق به کسب مدال شده است، برای اولین بار از دور رقابت‌های جام جهانی حذف شد.

در مرحله یک‌هشتم نهایی جام جهانی ۲۰۲۳، آمریکا و سوئد در ملبورن به مصاف هم رفتند. آمریکا که به سختی و فقط با یک پیروزی مقابل ویتنام از گروهش صعود کرده بود، در ضربات پنالتی به سوئد باخت تا با همان یک پیروزی از گردونه رقابت‌ها کنار برود.

سوئدی‌ها که در مرحله گروهی المپیک توکیو با سه گل از سد آمریکا گذشته بودند، این بار هم تاریخ ساز شدند و برای اولین بار، بهترین تیم فوتبال زنان جهان را دست خالی به خانه برگرداندند.

آمریکا که در هر دو دوره اخیر، جام جهانی را برده بود، همیشه در تاریخ این مسابقات مدال‌آور بوده‌. شامل چهار جام قهرمانی، یک نایب قهرمانی و سه عنوان سومی. اینک اما با حذف در مرحله یک‌هشتم نهایی، استرالیا را ترک می‌کنند.

زنان آمریکا در تمام طول مسابقه، از رقیب‌شان برتر بودند. فرصت‌ سازی مکرر لیندسی هوران مهاجم این تیم، با درخشش موسوویچ دروازه‌بان سوئد مواجه می‌شد. سنگربان بوسنایی‌تبار چلسی، ۱۱ مهار به ثبت رساند.

آرایش دفاعی چند لایه رقیب اروپایی، تمام نقشه‌های هجومی آمریکا را خنثی کرد. ورود مگان راپینو ستاره ۳۸ ساله با افزون بر ۲۰۰ بازی ملی هم نتیجه‌بخش نبود و بازی پس از ۱۲۰ دقیقه، به ضیافت پنالتی‌ها کشید.

پنالتی اول را مورن سولیوان برای آمریکا گل کرد. پنج ضربه نخست مسابقه به تور رسید. سپس در اتفاقی نادر، چهار پنالتی متوالی برای هر دو تیم هدر رفت!

یکی از ضربات پنالتی سوئد که دروازه‌بان آمریکا در مهارش ناکام ماند
یکی از ضربات پنالتی سوئد که دروازه‌بان آمریکا در مهارش ناکام ماند

مگان راپینو عملکرد ضعیف خود را با از دست دادن پنالتی‌اش کامل کرد. با این حال سوفی اسمیت اگر ضربه‌اش گل می‌شد، آمریکا می‌برد اما او نیز ناکام ماند تا سوئد که تا لبه پرتگاه پیش رفته بود، با به ثمر نشاندن پنالتی پنجم توسط هانا بنیسون ۲۰ ساله که عضو باشگاه اورتون است، بازی را به تساوی بکشد.

پشت ضربه ششم برای آمریکا، آلیسا نایر دروازه‌بان این تیم ایستاد و وسط را هدف گرفت تا تیمش را دوباره به صعود امیدوار کند. سپس ماگدالنا اریکسون که سابقه هت‌تریک را مقابل ایران دارد، بار دیگر نتیجه را به تساوی کشید.

بازیکن با تجربه دیگری انتخاب هفتم آمریکا بود. کلی اوهارا پشت توپ ایستاد اما او نیز مانند راپینو ناموفق بود. دو ستاره که در مجموع بیش از ۳۶۰ بار پیراهن تیم ملی را پوشیده‌اند، هر دو از گل کردن پنالتی‌ها بازماندند.

لیندا هورتیگ مهاجم آرسنال پشت ضربه هفتم سوئد قرار گرفت. شوت او با جهت‌یابی نایر دفع شد اما بازبینی صحنه توسط داوران تلویزیونی نشان می‌داد که پس از جدا شدن توپ از دست دروازه‌بان آمریکا و دفع مجدد، توپ به طور کامل از خط گذشته است.

استفانی فراپارت داور فرانسوی، از طریق گوشی مطلع شد و با دمیدن در سوت، وسط زمین را نشان داد. به این ترتیب، جدال جذاب دو تیم با پایانی دراماتیک، رأی به صعود سوئدی‌ها داد.

لیتا هورتیگ زننده پنالتی سرنوشت‌ساز بازی منتظر تصمیم استفانی فراپارت داور دیدار است و آنسوتر دروازه‌بان آمریکا در تصویر دیده می‌شود.
لیتا هورتیگ زننده پنالتی سرنوشت‌ساز بازی منتظر تصمیم استفانی فراپارت داور دیدار است و آنسوتر دروازه‌بان آمریکا در تصویر دیده می‌شود.

خانم فراپارت اولین زنی است که سابقه قضاوت در جام جهانی مردان را دارد. او در قطر، دیدار آلمان و کاستاریکا را داوری کرد. لیگ مردان فرانسه، لیگ قهرمانان اروپا، فینال جام جهانی زنان و سوپر جام اروپا هم در کارنامه این چهره پر افتخار به ثبت رسیده است.

جیل الیس که دو بار آمریکا به قهرمانی جام جهانی رسانده، از سال ۲۰۱۹ و با کناره‌گیری از مربیگری، این سمت را به ولاتکو آندونوفسکی تحویل داد.

بازیکنان سوئد بارها از اعتراضات زنان ایران حمایت کرده‌اند. این تیم پارسال پیش از دیدار دوستانه با فرانسه، با در دست داشتن پیراهنی که پشت آن نوشته شده بود «ما برای دختران‌مان در ایران بازی می‌کنیم» همبستگی‌شان را با زنان ایران ابراز کردند.

سال ۲۰۱۷ نیز در روز جهانی زن و در حمایت از ورود زنان ایرانی به ورزشگاه، با همین پیام در پشت پیراهن‌های خود ظاهر شدند.

پس از خودسوزی سحر خدایاری (دختر آبی) که به دلیل تلاش برای ورود به ورزشگاه محاکمه می‌شد، جمعی از ملی‌پوشان سوئد در اینستاگرام‌شان واکنش نشان دادند.

جالب اینکه سوئد بعد از دو همسایه‌اش نروژ و دانمارک، بیشترین بازی ملی را با آمریکا انجام داده که برتری آماری نیز از آن آمریکاست اما در ۱۰ بازی آخر، آمریکا فقط سه بار برنده شده است.

سوئد که سه بار در جام جهانی سوم شده و در جام ۲۰۰۳ هم فینالیست بوده، حالا با سرمربیگری پیتر گرهاردسون پس از حذف آمریکا به مصاف تیم قدرتمند ژاپن خواهد رفت.

ژاپنی‌ها در این مرحله ۳-۱ از سد نروژ گذشتند. هیناتا میازاوا با ۵ گل زده به تنهایی در صدر جدول گلزنان ایستاده.

در سایر بازی‌ها اسپانیا ۵-۱ سوئیس را شکست داد. هلند هم با دو گل آفریقای جنوبی را از پیش رو برداشت تا برای راهیابی به نیمه نهایی، در برابر اسپانیا قرار بگیرد.

XS
SM
MD
LG