لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۷

رئیس ستاد ارتش آمریکا ایران را از دخالت در جنگ اسرائیل و حماس برحذر داشت


ناو هواپیمابر جرالد فورد در مسیر دریای مدیترانه
ناو هواپیمابر جرالد فورد در مسیر دریای مدیترانه

چارلز براون، رئیس ستاد ارتش آمریکا، بامداد سه‌شنبه، ۱۸ مهر، در گفت‌وگو با همتای اسرائیلی خود، هرتسی هالِوی، به او درباره دفاع ایالات متحده از اسرائیل در برابر حملات احتمالی ایران اطمینان داد.

ژنرال براون ساعتی پیش از آن به جمهوری اسلامی ایران هشدار داده بود که از دخالت احتمالی در جنگ اسرائیل و حماس دوری کند. او در پاسخ به این پرسش خبرنگاران که در بحبوحه جنگ حماس و اسرائیل چه پیامی برای جمهوری اسلامی ایران دارد، گفت «دخالت نکنید».

به گزارش رویترز، رئیس ستاد ارتش آمریکا افزود: «ما یک پیام کاملا روشن داریم؛ نمی‌خواهیم که این درگیری گسترش یابد، و مهم این است که ایران این پیام را به روشنی دریافت کند.»

ژنرال براون هنگام پرواز به بروکسل با خبرنگاران سخن می‌گفت. آمریکا در حال افزایش تدارکات دفاع هوایی، مهمات و سایر کمک‌های امنیتی به اسرائیل در جنگ جاری این کشور علیه گروه حماس است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، سرهنگ دانیل هگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل بامداد سه‌شنبه ۱۸ مهر با اعلام خبر تماس چارلز براون با ژنرال هالِوی گفت: «ما تمامی کمک مورد نیاز را از آمریکا دریافت خواهیم کرد، هماهنگی‌های اطلاعاتی برای تمامی بخش‌های جنگ کامل خواهد بود، و آمریکا هم در این منطقه ناو هواپیمابر و رزمناو مستقر می‌کند.»

همزمان آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در گفت‎‌وگو با همتای اسرائیلی خود، الی کوهن، قول داد که واشینگتن برای کمک به اسرائیل هر اقدامی بکند تا افراد ربوده شده توسط حماس را به آغوش خانواده‌های‌شان برگرداند.

شبکه کان اسرائیل هم گزارش داد که تیم‌هایی از آمریکا به اسرائیل اعزام خواهند شد تا در زمینه کمک به آزادی افراد ربوده شده به اسرائیل کمک کنند. جزئیات بیشتری در مورد این تیم‌ها و کمک‌هایی که قرار است ارائه کنند، اعلام نشده است.

در تحولی دیگر باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و شمار دیگری از مقامات فعلی و پیشین آمریکایی از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات، شامگاه دوشنبه ۱۷ مهر حمایت خود را از اسرائیل در جنگ جاری این کشور علیه حماس اعلام کردند.

آقای اوباما در شبکه ایکس (توئیتر پیشین) نوشت: «شهروندان آمریکا از حملات تروریستی وقیحانه علیه اسرائیل و کشتار غیرنظامیان بی‌گناه شوکه شده‌، عزادار قربانیان بوده و برای بازگشت سالم ربوده‌شدگان دعا می‌کنند.»

رئیس جمهور پیشین آمریکا در ادامه نوشت: «در حالی که اسرائیل در مبارزه با حماس است، آمریکا در کنار متحد خود می‌ایستد و از حق اسرائیل برای دفاع از خود در برابر ترور حمایت می‌کند.» آقای اوباما در نهایت برای اسرائیل و فلسطینی‌ها آرزوی برقراری آرامش و صلح پایدار کرد.

از سوی دیگر یک عضو مجلس نمایندگان آمریکا از حزب دموکرات روز دوشنبه خواهان قطع کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل شد. کوری بوش، نماینده ایالت میسوری در کنگره گفت حملات حماس، واکنش به «اقدامات تحریک‌آمیز اسرائیل علیه ملت فلسطین است».

با استفاده از رویترز، شبکه کان، یدیعوت آحرونوت،‌ رادیوفردا/ ف. ر./ ک. ک.
XS
SM
MD
LG