لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۰

«نارضایتی» قانونگذاران آمریکایی از رویکرد دولت ترامپ در ارائه گزارش قتل خاشقجی


سناتور لیندسی گراهام از تعلل دولت دونالد ترامپ در قبال پرونده خاشقجی انتقاده کرده است.
سناتور لیندسی گراهام از تعلل دولت دونالد ترامپ در قبال پرونده خاشقجی انتقاده کرده است.

تعدادی از سناتورهای جمهوریخواه و دموکرات آمریکا روز دوشنبه ۱۳ اسفند از رویکرد دولت دونالد ترامپ در عدم ارائه اطلاعات بیشتر در خصوص پرونده «قتل» جمال خاشقچی، روزنامه نگار منتقد ولیعهد عربستان، ابراز نارضایتی کرده‌اند.

به گزارش رویترز، مقام‌های وزارت امور خارجه و وزارت خزانه داری آمریکا با حضور در کمیسیون روابط خارجی سنا ضمن ارائه گزارشی در خصوص پرونده «قتل» جمال خاشقجی، به پرسش های اعضای این کمیسیون پاسخ دادند.

سناتور لیندسی گراهام، از اعضای جمهوریخواه کمیته روابط خارجی مجلس سنا، پس از این نشست گفته بود: کاملا اتلاف وقت بود. من بیشتر از آنها می‌دانستم.

سناتور لیندسی گراهام تاکید کرده که «اکنون زمان اقدام فرا رسیده است». وی توضیح بیشتری در این خصوص ارائه نکرده است.

سناتور جمهوری‌خواه میت رامنی نیز در این زمینه گفته است: این نشست مفید نبود و این عدم پیشرفت برای ما مایوس کننده بود.

باب منندز، سناتور دموکرات، نیز گفته است: من فکر می کنم که سنا باید اقدام کند، در غیر این صورت می‌بایست مرگ یک روزنامه نگار مقیم ایالات متحده را به عنوان یک امری قابل قبول در ازای رابطه گسترده تر پذیرفت. من چنین چیزی را نخواهم پذیرفت.

جمال خاشقجی، روزنامه نگار عربستانی و ستون نویس روزنامه واشینگتن پست ، روز دوم اکتبر، دهم مهر، به کنسولگری عربستان در شهر استانبول ترکیه رفت ولی از آنجا خارج نشد.

عربستان در روزهای آغازین رسانه‌ای شدن «قتل جمال خاشقجی» انجام جنایت را شدیدا تکذیب می‌کرد، اما سرانجام بعد از ۱۷ روز، با اذعان به کشته شدن او، قتل را کار «یک تیم خودسر» و بر اثر «یک مشاجره ناخواسته» نامید.

پادشاه و ولیعهد سعودی تاکنون چند بار رسما اعلام کرده‌اند که از وقوع این جنایت بی‌خبر بوده‌اند، امری که از سوی چندین شخصیت و سازمان از جمله سی‌آی‌ای رد شده است.

رویترز می‌گوید، قرار بود که دولت آمریکا در ماه فوریه گزارشی به کنگره آمریکا ارائه کند و در آن عوامل مسئول در قتل جمال خاشقجی را معرفی کند.

با استفاده از گزارش رویترز و رادیو فردا؛ خ/ت
XS
SM
MD
LG