لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۷

مخالفت نمایندگان کنگره با طرح ترامپ برای کاهش بودجه سیاست خارجی


نمایی از کنگره آمریکا
نمایی از کنگره آمریکا

دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در کنگره آمریکا روز چهارشنبه ۷ فروردین طرح دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، برای کاهش بودجه دستگاه دیپلماسی کشور و کمک‌های خارجی را رد کردند و آن را برای امنیت ملی خطرناک دانستند.

الیون انجل، رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، به محض ورود به کنگره برای شرکت در جلسه استماع سخنان مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، گفت که طرح دونالد ترامپ «بی‌حاصل» است.

وی اظهار داشت: «این بودجه ... متضمن این معنا برای جهان است که سیاست خارجی مبتنی بر مشارکت نیست.»

همچنین هال راجرز، از جمهوریخواهان ارشد در مجلس نمایندگان آمریکا که عضو کمیسیون فرعی نظارت بر دخل و خرج وزارت خارجه این کشور نیز هست، طرح بودجه دونالد ترامپ برای تامین هزینه‌های سیاست خارجی و امنیتی را «نامناسب و تاسف‌انگیز» خواند.

در طرح بودجه دولت ترامپ ۱۱ میلیارد دلار از بودجه وزارت خارجه و کمک‌های خارجی کاسته شده و به ۴۰ میلیارد دلار رسیده است.

راجرز با تاکید بر این که ایالات متحده باید نقش رهبری را در جهانی بر عهده داشته باشد که میلیون‌ها نفر در آن آواره شده‌اند و کشورهای زیادی با بی‌ثباتی و تنش مواجهند، گفت که با توجه به وضعیت کنونی جهان، چنین رویکردی از واقع‌گرایی به دور است.

طرح دونالد ترامپ بر افزایش بودجه ارتش و ساخت دیوار مرزی با مکزیک تکیه دارد. همچنین در بودجه برنامه‌های حمایتی اجتماعی نیز بازنگری شده که البته به نظر می‌رسد کنگره آن را تایید نکند.

کاهش کمک‌های مالی به گروه‌های مدافع سقط جنین نیز یکی دیگر از ویژگی‌های سیاست مالی دولت دونالد ترامپ است که بسیاری از دموکرات‌ها با آن به شدت مخالفت کرده‌اند.

منبع: خبرگزاری رویترز؛ س.ن
XS
SM
MD
LG