لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۳

نیروی دریایی آمریکا از آزمایش موفقیت‌آمیز یک سلاح لیزری در خلیج عدن خبر داد


نیروی دریایی آمریکا روز چهارشنبه ۲۴ آذرماه اعلام کرد یک سلاح لیزری را برای انهدام یک شناور در آب‌های خلیج عدن با موفقیت آزمایش کرده است.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین در بیانیه‌ای اعلام کرده است، ناو یو اس‌اس پورتلند روز سه‌شنبه در خلیج عدن یک سلاح لیزری با انرژی بالا را برای هدف‌گیری روی سطح آب با موفقیت مورد آزمایش قرار داد.

نیروی دریایی آمریکا قبلاً در ماه مه ۲۰۲۰ در جریان عملیاتی در اقیانوس آرام از روی عرشه ناو پورتلند با موفقیت یک هواپیمای بدون سرنشین کوچک را هدف قرار داده و منهدم کرده بود.

حوزه عملیات ناوگان پنجم آمریکا در بحرین، مناطقی را چون خلیج فارس، دریای عمان، دریای سرخ و بخشی از اقیانوس هند شامل می شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید، سلاح لیزری که نیروی دریایی آمریکا روز سه‌شنبه مورد آزمایش قرار داد٬ می‌تواند برای مقابله قایق‌های بمب‌گذاری‌شده هدایت‌ شونده حوثی‌های یمن در آب‌های دریای سرخ، بکار گرفته شود.

این گزارش می‌افزاید، شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران طی سال‌های اخیر از پهپادهای بمبگذاری شده و قایق‌های بمب‌گذاری‌شده هدایت‌ شوند برای حمله به اهدافی در خلیج عدن استفاده کرده‌اند.

خلیج عدن در جنوب یمن قرار دارد و از جنوب به کشور، و از غرب به تنگه مندب که به باب المندب مشهور است، متصل می‌شود.

اندیشکده غیرانتفاعی «طرح جهانی مقابله با تبهکاری سازمان‌یافته» ۱۹ آبان سال جاری اعلام کرد٬ تحقیقات این نهاد نشان می‌دهد که تسلیحات ارسالی حکومت ایران برای شورشیان حوثی در یمن از طریق خلیج عدن به سومالی قاچاق می‌شود.

جنگ یمن که از آن به عنوان جنگ نیابتی جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی یاد می‌شود، در طول شش سال گذشته به یکی از پیچیده‌ترین بحران‌ها در منطقه و در عرصه بین‌المللی تبدیل شده است.

در همین حال، در سال‌های اخیر حملات به کشتی‌های تجاری و نفتکش‌ها در آب‌های خلیج فارس، دریای عمان و دریای سرخ افزایش یافته است. آمریکا ایران را مسئول اکثر این حملات در خلیج فارس و دریای عمان و شورشیان حوثی را نیز مسئول حملات در آب‌های نزدیک یمن معرفی کرده است.

علاوه بر حملات مستقیم، انفجارهای مشکوک در نفتکش‌های متعلق به شرکت‌های غربی و یا شناورهای وابسته به ایران و اسرائیل نیز افزایش یافته است.

با استفاده از توییتر، آسوشیتدپرس و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG