لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۹

ایالات متحده تحریم‌های ترامپ علیه مقامات دیوان بین‌المللی کیفری را لغو کرد


آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده

ایالات متحده روز جمعه ۱۳ فروردین تحریم‌های خود علیه فاتو بنسودا، دادستان دیوان بین‌المللی کیفری را که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا وضع شده بود، لغو کرد.

طبق این تصمیم که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، آن را اعلام کرد تحریم‌ها علیه خانم بنسودا که به خاطر تحقیقات او درباره عملکرد نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان و احتمال ارتکاب جنایت جنگی وضع شده بود، منتفی خواهد شد.

همچنین فاکیسو موچوچوکو، رئیس بخش دادرسی دیوان بین‌المللی کیفری نیز از فهرست تحریم‌های ایالات متحده خارج می‌شود.

آقای بلینکن در اطلاعیه‌ای عنوان کرد که وزارت خارجه افزون بر این اقدامات، به سیاست محدودیت صدور ویزا برای برخی کارکنان دیوان بین المللی کیفری که از سال ۲۰۱۹ به اجرا درآمده بود، پایان خواهد داد.

وزیر خارجه ایالات متحده در اطلاعیه خود تاکید کرده، این تصمیمات نشان از آن دارد که دولت ایالات متحده در ارزیابی اقدامات انجام شده به نتیجه رسیده که تحریم‌ها نامناسب و بی‌اثر بوده است.

به گفته او، واشینگتن در حالی تحریم‌ها را لغو می‌کند که همچنان به مخالفت خود با اقدامات دیوان بین‌المللی کیفری در رابطه با شرایط افغانستان و فلسطین ادامه خواهد داد و نیز مخالف تلاش‌های این دیوان برای به دست آوردن حق دادرسی در رابطه با شهروندان کشورهای غیرعضو، نظیر ایالات متحده و اسرائیل است.

آقای بلینکن افزود که با این حال ایالات متحده باور دارد که از طریق همکاری با دیوان بین‌المللی کیفری بهتر می‌تواند مسائل مورد نظر خود را حل و فصل کند.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده شهریور سال گذشته فاتو بنسودا، دادستان دیوان، و برخی از همکاران وی را تحریم کرد.

این تحریم‌ها بر اساس فرمان دونالد ترامپ، رئیس‌‌جمهور وقت آمریکا انجام شد که به وزارت خارجه و وزارت خزانه‌داری اجازه می‌داد علیه اعضای دیوان بین‌المللی کیفری که درباره نقش احتمالی سربازان آمریکایی در ارتکاب جنایات جنگی در افغانستان تحقیق می‌کنند دست به اقداماتی تنبیهی بزند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز و رادیو فردا؛ س.ن
XS
SM
MD
LG