لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۹

آخرین کارزار احزاب آمریکا در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره


دو حزب اصلی آمریکا، حزب جمهوری‌خواه و حزب دمکرات، نامزدها و چهره‌های سیاسی آن‌ها، واپسین کارزار انتخاباتی را پیش از آغاز رای‌گیری برای انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره انجام دادند.

شهروندان ایالات متحده روز سه‌شنبه ۱۵ آبان (به‌وقت آمریکا) پای صندوق‌های رای می‌روند تا در انتخابات موسوم به «انتخابات میان‌دوره‌ای» کنگره شرکت کنند. نتیجه این رای‌گیری مشخص خواهد کرد کدام‌یک از دو حزب اصلی قدرت را در مجلس نمایندگان و مجلس سنا در دست خواهد گرفت.

انتخابات‌ میان‌دوره‌ای از آن جهت با این نام شناخته می‌شود که در میانه یک دوره چهار ساله ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود؛ با این حال تمامی کرسی‌های مجلس نمایندگان و ۳۳ کرسی از ۱۰۰ کرسی مجلس سنا (به‌طور کلی ۳۳ کرسی اصلی و دو کرسی ویژه) به رای گذاشته می‌شود. کنگره ایالات متحده، از دو مجلس نمایندگان و سنا تشکیل می‌شود.

نتیجه این انتخابات یا پیروزی یک حزب در هر دو مجلس یا پیروزی هر یک در یکی از مجالس کنگره است؛ به این معنی که یا هم‌حزبی‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا قدرت را در کنگره حفظ خواهند کرد -چراکه در حال حاضر اکثریت در دست آن‌ها است- یا این‌که حزب دمکرات موفق می‌شود در یک یا هر دو مجلس اکثریت را به‌دست آورد.

البته به‌طور معمول نتیجه انتخابات در شماری از ایالت‌های موسوم به آبی (دمکرات) یا قرمز (جمهوری‌خواه) مشخص است و شهروندان معمولا نمایندگان یکی از احزاب را به کنگره یا کاخ سفید می‌فرستند. در نتیجه در بسیاری از موارد، ایالت‌هایی که رویکرد سیاسی در آن‌ها چندان به سوی یک حزب مشخص نیست، نتیجه نهایی رای‌گیری را مشخص می‌کنند.

در حال حاضر جمهوری‌خواهان ۲۳ کرسی بیشتر از دمکرات‌ها در مجلس نمایندگان و یک کرسی بیشتر در سنا دارند. این احتمال مطرح شده که دمکرات‌ها بخت پیروزی در مجلس نمایندگان را داشته باشند. یک نظرسنجی سراسری در ۴ نوامبر، توسط شبکه خبری ای‌بی‌سی و روزنامه واشینگتن‌پست، نشان‌دهنده اقبال ۵۰ درصدی به ۴۳ درصدی دمکرات‌ها در مقابل جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان است. با این حال در نظرسنجی‌های جزئی‌تر و ایالتی، بسیاری از نامزدها در رقابتی تنگاتنگ قرار دارند و در سال‌های اخیر نتیجه انتخابات لزوما با نظرسنجی‌های رایج هماهنگ نبوده‌است.

با وجود این‌که انتخابات میان‌دوره‌ای معمولا شمار کم‌تری از شهروندان را پای صندوق‌ها می‌کشاند، اما آن‌طور که آمار بالای رای‌گیری پیش از موعد نشان می‌دهد، شهروندان ایالات متحده ظاهرا قصد دارند کلیشه رایج را پشت سر بگذارند و انتظار می‌رود شمار بالایی از آن‌ها در رای‌گیری شرکت کنند.

رسانه‌های ایالات متحده می‌گویند نتیجه رای‌گیری روز سه‌شنبه، پیامدهای مهمی بر کار دولت خواهد داشت و عملا به رای به سیاست‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری فعلی، تبدیل شده‌است.

رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه سوم سال به ۳.۵ درصد رسیده که نشان‌دهنده وضعیت خوب آن است، از سوی دیگر جهت‌گیری‌های سیاسی و اجتماعی ترامپ نیز می‌تواند به یک عامل موثر در نتیجه رای‌گیری روز سه‌شنبه تبدیل شود.

علاوه بر انتخابات کنگره نزدیک به ۴۰ فرمانداری نیز به رای‌ گذاشته می‌شود که خود می‌تواند پیامد‌های گسترده‌ای در تقریبا سراسر آمریکا در حوزه سیاست‌های ایالتی داشته باشد.

اروپای آزاد، رویترز، اسوشیتدپرس|ت|خ.ک
XS
SM
MD
LG