لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۰

واکنش فرمانده سنتکام به نگرانی عربستان نسبت به کاهش نیروهای آمریکایی در منطقه


ژنرال کنث مک‌کنزی
ژنرال کنث مک‌کنزی

فرمانده نیروهای آمریکا در آسیای غربی گفته است که رویکرد دولت آمریکا در قبال منطقه «تغییر خواهد کرد» اما عربستان از این امر «بسیار نگران است» و کماکان کمک واشینگتن «در برابر ایران» را درخواست می‌کند.

ژنرال کنث مکنزی، فرمانده سنتکام، افزود که کاهش نیروهای آمریکا در منطقه ممکن است به «اقدامات تحریک‌آمیز ایران» منجر شود.

او در عین حال گفت که کمک‌های ارتش آمریکا تاکنون باعث بازدارندگی در برابر «خشونت‌طلبی» ایران نسبت به عربستان شده و افزود که در حالی که حضور سربازان آمریکایی در منطقه باعث این بازدارندگی بوده اما «طیف وسیع» توانمندی‌های که ایالات متحده به عربستان داده «بسیار مهم‌تر» از این حضور است.

او در این خصوص به مرتبط ساختن سامانه‌های پدافندی موشک‌های پاتریوت سعودی و آمریکایی به هم اشاره کرد که در صورت پرتاب موشک از سوی ایران اعلام اخطار سریع می‌کند.

وی این سخنان را پس از دیدار و گفت‌وگو با سران عربستان در ریاض در روز یک‌شنبه، دوم خرداد، و در مصاحبه با شبکه تلویزیون آمریکایی ای‌بی‌سی و خبرگزاری آسوشیتدپرس بیان کرد.

ژنرال مکنزی اظهار داشت که مقامات سعودی «می‌خواهند اطمینان یابند که در صورت حمله ایران و حملات جاری (از سوی نیروهای حوثی)، به آنها کمک خواهد شد».

این فرمانده ارشد آمریکایی گفت شمار نیروهای کشورش در منطقه، دیگر صدها هزار نیرو مانند سال‌های قبل نخواهد بود اما این کاهش را نباید پایان حضور نظامی آمریکا در این بخش تلقی کرد.

به گفته فرمانده سنتکام، توانمندی‌های نظامی آمریکا که در اختیار سعودی است، بیشتر از حضور خود نظامیان آمریکایی، بازدارندگی ایجاد کرده است. وی به سامانه پدافند هوایی و موشکی به عنوان لایه دفاعی بر آسمان سراسر عربستان، اشاره کرد.

کنث مکنزی این را نیز گفت که افزایش ظرفیت نظامی آمریکا مانع از حمله ایران به سعودی شده هر چند که نیروهای متحد آن کماکان تعرض خود علیه سعودی ادامه داده‌اند.

وی گفت نیروهای حوثی در سه ماه گذشته بیش از هزار فروند موشک و راکت به عربستان شلیک کرده و پهپادهای زیادی را علیه منافع سعودی به پرواز درآورده‌اند.

فرمانده سنتکام تصریح کرد که آمریکا در زمینه مقابله با این توانمندی‌های حوثی، به‌ویژه در زمینه پهپادها، به عربستان کمک خواهد کرد.

آمریکا به تازگی اعلام کرده که بر اساس برنامه جدید پنتاگون توجه بیشتری را بر خاوردور متمرکز خواهد کرد تا بویژه با نفوذ چین مقابله کنند.

جو بایدن، رئیس جمهوری و لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، تأکید کرده‌اند که رویارویی با چین و روسیه برای دولت واشینگتن اولویت دارد و در این راستا، ماموریت‌ها و شمار نظامیان آمریکایی در تمامی جهان در حال بازنگری است.
بر اساس این برنامه، احتمال کاهش نیروهای آمریکا در آسیای غربی در دست بررسی است.

ژنرال مکنزی تأکید کرد که طرح پنتاگون اجرا خواهد شد و آمریکا از احتمال افزایش فروش تسلیحاتی چین و روسیه به کشورهای آسیای غربی نگرانی چندانی ندارد.

با این حال، فرمانده سنتکام تأیید کرده که کاهش نظامیان آمریکایی بر اساس تغییر رویکرد دولت جو بایدن، نگرانی جدی سران سعودی را در پی آورده‌است.

همزمان با حضور ژنرال مکنزی در عربستان، وزیر خارجه آمریکا روز یک‌شنبه ابراز امیدواری کرد که بهبود مناسبات سعودی و ایران به کاهش درگیری و تنش، که از جمله به گفته وی، از طریق «نبردهای نیابتی» درجریان است، منجر شود.

آنتونی بلینکن این را نیز گفت که هر چند آمریکا هم باید نیروهای حوثی را به مسالمت تشویق کند اما سئوال این است که آیا ایران آمادگی دارد که حوثی‌ها را به رویکرد مثبت دعوت کند یا نه.

ایران تأیید کرده که پس از سال‌ها بحران عمیق در مناسبات بشدت متشنج خود با سعودی، به تازگی مذاکراتی را با نمایندگان عربستان در عراق و با میانجی‌گری سران بغداد انجام داده‌است.

مذاکرات تهران- ریاض، که هنوز جزئیات زیادی از آن در دست نیست، تا حدی به آرام شدن لحن مقامات دو کشور در قبال یکدیگر منجر شده‌است.

از جانب دیگر، حوثی‌ها تأکید دارند که اقدامات آنها علیه عربستان در واکنش به حملات سعودی است که از پیش از شروع بحران ایران- عربستان، آغاز شده بود و ربطی به تنش تهران- ریاض ندارد؛ عربستان و آمریکا و هم‌پیمانان، اما حوثی‌ها را نیروهای نیابتی ایران تلقی می‌کند.

XS
SM
MD
LG