لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۹

ادامه اعتراض‌ به قتل یک سیاه‌پوست در مینه‌سوتا؛ توییت ترامپ پنهان شد


تصویری از اعتراض‌های خشونت بار در شهر مینیاپولیس در ایالت مینه‌سوتا آمریکا
تصویری از اعتراض‌های خشونت بار در شهر مینیاپولیس در ایالت مینه‌سوتا آمریکا

با افزایش اعتراض‌ها و درگیری‌های توام با خشونت در ایالت مینه‌سوتا، نیروهای گارد ملی ایالات متحده به شهر مینیاپولیس، بزرگ‌ترین شهر این ایالت، اعزام شده‌اند.

این اعتراض‌ها از روز چهارشنبه شدت یافته است، در واکنش به مرگ یک مرد سیاهپوست ۴۶ ساله توسط یک مامور پلیس.

در ویدئویی که از لحظات بازداشت این مرد به نام جورج فلوید منتشر شد می‌توان دید در حالی که او روی زمین افتاده یک مامور پلیس زانوی خود را روی گردن او گذاشته و مدتی طولانی گردن قربانی را فشار می‌دهد.

به گزارش ان‌بی‌سی نیوز، معترضان پاسگاه اصلی پلیس در شهر مینیاپولیس را آتش زدند و گزارش‌های متعددی از خسارت به سایر اماکن شهر و همچنین افزایش سرقت منتشر شده است.

توییت ترامپ پنهان شد

در واکنش به این رخداد، دونالد ترامپ افرادی را که اقدام به آتش زدن ساختمان و وارد کردن خسارت به برخی اماکن کرده‌ بودند «اراذل و اوباش» خواند.

او همچنین در توییتی نوشت: «وقتی غارتگری شروع می‌شود، تیراندازی هم آغاز می‌شود.»

این توییت رئيس‌جمهور ایالات متحده آمریکا با واکنش شبکه اجتماعی توییتر مواجه شد و این کمپانی توییت آقای ترامپ را «پنهان» کرد.

توییتر می‌گوید توییت آقای ترامپ قوانین مربوط به ترویج خشونت را نقض کرده است.

در شبکه اجتماعی توییتر وقتی یک توییت پنهان می‌شود، کاربران برای دیدن توییت باید روی دکمه «مشاهده» کلیک کنند تا بتوانند آن را بخوانند.

آقای ترامپ در واکنش به این اقدام از توییتر انتقاد کرد و نوشت «بخش ۲۳۰» قانون ارتباطات باید لغو شود.

شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر و فیس‌بوک بر اساس «بخش ۲۳۰» قانون ارتباطات (۱۹۹۶) از مصونیت برخوردارند، به دلیل این که این شبکه‌ها در متن قانون به مثابه پلتفرم، یعنی تنها محل انتشار، و نه ناشر در نظر گرفته شده‌اند.

بر اساس این قانون، ناشران در برابر محتوای آنچه منتشر شده مسئول هستند ولی چون شبکه‌های اجتماعی ناشر نیستند، مصونیت پیدا می‌کنند.

این دومین رویارویی توییتر و ترامپ تنها در یک هفته محسوب می‌‌شود. توییتر روز سه‌شنبه برای اولین بار به توییت‌های دونالد ترامپ برچسب راستی‌آزمایی زد.

آقای ترامپ در واکنش به این اقدام، توییتر را به دخالت در انتخابات سال ۲۰۲۰ متهم کرد.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین روز پنج‌شنبه هشتم خرداد یک فرمان اجرایی برای پایان دادن به حمایت قانونی از شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر و فیس‌بوک در مقابل پیگرد حقوقی امضا کرد.

گسترش اعتراضات به سایر شهرها

دفتر دادستانی آمریکا و شعبه اف‌بی‌آی در شهر مینیاپولیس روز پنج‌شنبه گفتند تحقیقات جنایی در مورد مرگ جورج فلوید را آغاز کرده و این پرونده در اولویت خواهد بود.

اف‌بی‌آی اعلام کرده که یکی از محورهای این تحقیقات احتمال نقض حقوق مدنی قربانی است. مامور پلیسی که زانوی خود را روی گردن قربانی فشار می‌داد و سه مامور دیگر که در صحنه بازداشت حاضر بودند روز سه‌شنبه اخراج شدند.

شهردار مینیاپولیس خواستار اعلام جرم علیه ماموری شده که بدرفتاری او علت مرگ قربانی تلقی می‌شود.

در همین حال موج اعتراض به این رویداد به شهرهای دیگر آمریکا مانند نیویورک و لس‌آنجلس نیز گسترش یافته است. در کالیفرنیا جمعیت معترض به کشته شدن جورج فلوید یکی از بزرگراه‌های لس آنجلس را مسدود کرده و شیشه خودروهای پلیس راه را شکستند.

XS
SM
MD
LG