لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۲

نخستین آزمایش موشکی آمریکا بعد از خروج از معاهده موشک‌های هسته‌ای میان‌برد


پنتاگون می‌گوید، این موشک از جزیره سن نیکولاس در کالیفرنیا شلیک شد و بعد از طی مسافتی بیش از ۵۰۰ کیلومتر با موفقیت به هدف خورد.
پنتاگون می‌گوید، این موشک از جزیره سن نیکولاس در کالیفرنیا شلیک شد و بعد از طی مسافتی بیش از ۵۰۰ کیلومتر با موفقیت به هدف خورد.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون روز دوشنبه ۲۸ مرداد اعلام کرد که برای نخستین بار پس از خروج از پیمان «منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» با روسیه موسوم به «آی‌ان‌اف»یک موشک کروز میان‌برد را آزمایش کرده است.

آسوشیتدپرس، می‌گوید، موشک آزمایش شده در روز یکشنبه از جمله موشک‌های منع‌شده در پیمان «آی‌ان‌اف» بود.

پنتاگون روز دوشنبه گفته است، موشک آزمایش شده نوعی اصلاح شده از موشک «ناوی تاماهاک» بود که از جزیره سن نیکولاس در کالیفرنیا شلیک شد و بعد از طی مسافتی بیش از ۵۰۰ کیلومتر با موفقیت به هدف خورد.

طبق این گزارش این موشک فاقد کلاهک هسته‌ای بوده است.

مقامات دفاعی آمریکا پیشتر در ماه مارس گفته بودند كه احتمالاً موشك‌هایی با بردی در حدود ۱۰۰ كیلومتر تا ۱۸ ماه دیگر آماده استقرار خواهد بود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، سال گذشته اعلام کرد به دلیل «نقض مکرر پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد توسط روسیه»، واشینگتن از آن خارج می‌شود. روسیه اتهام نقض این پیمان را رد کرده بود.

این پیمان یازدهم مرداد، پس از ۳۱ سال منقضی شد. به دنبال انقضای این پیمان شماری از کشورها و چهره‌های بین‌المللی در مورد بازگشت به دوران مسابقه تسلیحاتی ابراز نگرانی کرده‌اند.

بر اساس پیمان آی‌ان‌اف که در سال ۱۹۸۸ به امضای رونالد ریگان و میخائیل گورباچف، رهبران وقت آمریکا و شوروی، رسید دو طرف متعهد شدند از توسعه، تولید و استقرار موشک‌های کروز یا بالستیک زمین‌پرتاب با برد بین ۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر خودداری کنند.

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، ماه گذشته ابراز امیدواری کرده بود که به زودی موشک های « آی‌ان‌اف» هرچه زودتر تولید شوند.

مارک اسپر با این حال احتمال آغاز مسابقه تسلیحاتی به دلیل انقضای پیمان «آی‌ان‌اف» را رد کرده بود.

با استفاده از آسوشیتدپرس و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG