لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۹

آمریکا خواستار «تصویب فوری قطعنامه شورای امنیت» در رابطه با میانمار شد


از تابستان گذشته که خشونت‌ها علیه اقلیت روهینگیایی‌ میانمار آغاز شده، تاکنون حدود ۷۰۰ هزار نفر از مرز گذشته و به کشور بنگلادش گریخته‌اند
از تابستان گذشته که خشونت‌ها علیه اقلیت روهینگیایی‌ میانمار آغاز شده، تاکنون حدود ۷۰۰ هزار نفر از مرز گذشته و به کشور بنگلادش گریخته‌اند

سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد از شورای امنیت این سازمان خواسته‌است فورا دست به اقدامی «عملی» در رابطه با بحران اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار بزند.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا، در سازمان ملل ۲۴ اردیبهشت ماه گفته است «ورود فعال شورای امنیت برای پایان دادن به بحران روهینگیا، حیاتی است».

خانم هیلی افزوده است «ما ابزار منحصر به‌فردی داریم تا (دولت) برمه (میانمار) را قانع کنیم گام‌هایی واقعی رو به جلو برداشته و این بحران را خاتمه دهد؛ و ما باید از این [ابزار] استفاده کنیم».

از منظر سفیر ایالات متحده، نیازی فوری برای تصویب یک قطعنامه در شورای امنیت وجود دارد. او در عین حال از «شماری از اعضای شورای امنیت» انتقاد کرده که جلوی اقدامات این نهاد را «به‌ دلیل منافع شخصی و ریاکارانه» گرفته‌اند.

به‌نظر می‌رسد اشاره خانم هیلی به جمهوری خلق چین است که پیش‌تر جلوی تصویب قطعنامه پیشنهادی از سوی بریتانیا، برای پاسخگو کردن عاملان حملات و کشتار اقلیت مسلمان، را گرفته بود.

از تابستان گذشته که خشونت‌ها علیه اقلیت روهینگیایی‌ میانمار آغاز شده، تاکنون حدود ۷۰۰ هزار نفر از مرز گذشته و به کشور بنگلادش گریخته‌اند. دولت میانمار متهم به خشونت‌ها و یا نادیده‌گرفتن وقوع آن‌ها شده‌است.

سازمان ملل متحد و همچنین ایالات متحده آمریکا پیشتر هم عملیات ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا را «پاک‌سازی قومی» توصیف کرده بودند.

دولت میانمار این اتهام‌ها را رد کرده و شبه‌نظامیان مسلمان و دیگر گروه‌های مسلح جدایی‌طلب را عامل حملات و بروز خشونت‌ها می‌داند.

یک گزارش تحقیقی از سوی خبرگزاری رویترز از وضعیت کشتارهای دست‌جمعی اقلیت روهینگیا در بهمن ماه گذشته باعث شد تا آمریکا درخواست کند تحقیقات مستقلی در این مورد انجام شود. دو خبرنگار رویترز که در حال کار روی این گزارش بودند، در میانمار دستگیر شده و همچنان در بازداشت به‌سر می‌برند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا|ت.ت
XS
SM
MD
LG