لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۳

نیروهای آمریکایی و ناتو پایگاه بَگرام در افغانستان را تخلیه کردند


هواپیمای آمریکایی در حال فرود در بگرام
هواپیمای آمریکایی در حال فرود در بگرام

یک مقام وزارت دفاع آمریکا روز جمعه، ۱۱ تیرماه، از تخلیه کامل پایگاه هوایی بگرام در شمال کابل از نیروهای آمریکایی و ناتو خبر داد.

ایالات متحده در حال حاضر آخرین مراحل خروج نیروهای نظامی خود از افغانستان را اجرا می‌کند.

در نزدیک به ۲۰ سالی که نیروهای آمریکایی در افغانستان حضور داشتند پایگاه هوایی بگرام نقش مرکز فرماندهی آمریکا را بر عهده داشت.

حال یک مقام دفاعی این کشور که خواسته است نامش فاش نشود به رسانه‌ها گفته است که «تمام» نیروهای ائتلاف آمریکا و ناتو از این پایگاه در ۵۰ کیلومتری شمال کابل، پایتخت، رفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این مقام آمریکایی از زمان تحویل رسمی بگرام به دولت افغانستان سخنی نگفته است.

ارتش آمریکا از روز ۱۱ خرداد امسال روند خروج نیروها را آغاز کرده و تعدادی از پایگاه‌های نظامی را نیز به نیروهای دولتی افغانستان تحویل داده است.

در همین حال، جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا، روز چهارم تیرماه در دیدار با اشرف غنی رئیس‌ جمهوری و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در کاخ سفید تأکید کرد که پس از اتمام روند خروج نیروهای نظامی آمریکا، دولتش به همکاری با کابل در زمینه‌های مختلف ادامه خواهد داد.

اما خروج نیروهای نظامی خارجی از افغانستان در زمانی رخ می‌دهد که گروه طالبان از اواسط اردیبهشت‌ماه امسال حملات تهاجمی خود را در چند جبهه مهم آغاز کرده و اکنون مدعی است که بیش از ۸۰ وُلسوالی (شهرستان) از مجموع ۴۲۱ ولسوالی افغانستان را در اختیار دارد.

همزمان ژنرال آستین میلر، عالی‌ترین مقام نظامی آمریکا در افغانستان، روز سه‌شنبه، ۸ تیر، از تصرف سریع بسیاری از مناطق افغانستان به دست گروه طالبان ابراز نگرانی کرده و در مورد بروز جنگ داخلی در این کشور هشدار داده است.

در دهه ۱۹۵۰، در اوج جنگ سرد، افغانستان متحد ایالات متحده به شمار می‌رفت و آمریکا پایگاه بگرام را برای افغان‌ها با هدف مقابله با شوروی ساخت.

همین پایگاه در سال ۱۹۷۹ به دست روس‌ها افتاد و آنها از آن به عنوان نقطه آغاز تهاجم به افغانستان استفاده کردند و تا ده سال بعد این پایگاه به دست ارتش سرخ بسیار گسترش یافت.

پایگاه هوایی بگرام یک زندان نیز دارد که در سال‌های گذشته هزاران تن از نیروهای طالبان و دیگر نیروهای جهادی در آن محبوس بوده‌اند.

XS
SM
MD
LG