لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۱۲

کشتی آمریکایی به سوی قایق‌های سپاه در خلیج فارس تیرهای اخطار شلیک کرد


عکسی که نیروی دریایی آمریکا از مواجهه روز دوم آوریل منتشر کرده است.
عکسی که نیروی دریایی آمریکا از مواجهه روز دوم آوریل منتشر کرده است.

نیروی دریایی آمریکا روز سه‌شنبه هفتم اردیبهشت اعلام کرد باردیگر قایق‌های سپاه پاسداران شب گذشته به یک کشتی این کشور در آب‌های خلیج فارس نزدیک شدند که یک کشتی گشتی آمریکا تیرهای اخطار شلیک کرد.

ربکا ریبارچ، سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا گفته است که دوشنبه این سه قایق تندرو سپاه تا فاصله ۶۸ یارد (تقریبا معادل ۶۲ متری) کشتی گشتی آمریکایی «یو اس اس فایربولت» نزدیک شدند.

این سخنگو نیروی دریایی آمریکا تصریح کرده است، قایق‌های ایرانی علی‌رغم هشدارهای مکرر به سمت این کشتی آمریکایی نزدیک شدند. «یو اس اس فایربولت» در نهایت تیرهای هشدار شلیک کرد که پس از آن قایق‌های سپاه پاسداران ایران فاصله‌ای ایمن عقب نشینی کردند.

ربکا ریبارچ تصریح کرد، در طول این برخورد، نیروهای آمریکایی به طور فعالانه با قایق سپاه ارتباط برقرار کرده و پاسخ‌های از پیش برنامه ریزی شده را برای کاهش خطر اشتباه محاسباتی، جلوگیری از برخورد و کاهش تنش در وضعیت را اجرا کردند.

این دومین گزارش در ماه جاری است که مواجهه «خطرناک» قایق‌های نیروی دریایی سپاه با کشتی‌های آمریکایی منتشر می‌شود.

گزارش‌ها حاکی است که در دوم آوریل یک شناور و سه قایق تندروی سپاه پاسداران در خلیج فارس به رفتاری «ناایمن و غیرحرفه‌ای» در مواجهه با کشتی‌های آمریکایی دست زدند.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکایی گفته بود که یک شناور نیروی دریایی سپاه پاسداران اوایل ماه جاری میلادی به مدت سه ساعت بر سر راه کشتی گشت‌زنی «مانوموی» قرار گرفته، تا فاصله ۶۴ متری به این کشتی نزدیک شده و آن را وادار به توقف کرد.

سخنگوی ناوگان پنجم ارتش آمریکا این شناور سپاه پاسداران در یک مورد دیگر هم رفتار «ناامن» مشابهی با یک کشتی دیگر گشت‌زنی آمریکا داشته است.

بر اساس این گزارش، کشتی‌های آمریکایی برای جلوگیری از برخورد اقدام به انجام مانورهایی کرده، دست به تغییر مسیر زده و اخطارهای متعدد به شناور ایرانی داده‌اند.

نیروی آمریکایی بارها پیشتر گفته است که این‌گونه تحرکات نیروی دریایی سپاه، اقداماتی «ناامن وغیر حرفه‌ای» است و که می‌تواند «خطر اشتباه محاسباتی و برخورد» را افزایش دهد و با کنوانسیون‌های شناخته‌شده جهانی درباره مقررات بین‌المللی اجتناب از برخورد دریایی مغایر است.

آخرین مورد اقدام به مزاحمت توسط قایق‌های سپاه روز ۲۷ فروردین سال ۹۹ گزارش شد که بر اساس گزارش نیروی دریایی آمریکا، ۱۱ قایق سپاه پاسداران برای ناوهای این کشور در شمال خلیج فارس مزاحمت ایجاد کردند.

پس از آن ماجرا، نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که ورود هر کشتی‌ و شناور به شعاع صد متری ناوهای جنگی این کشور در این منطقه، تهدید تلقی می‌شود و علیه آن دست به اقدامات «دفاعی قانونی» زده خواهد شد.

با استفاده از «سی ان ان» و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG