لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۳

فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا: همه کشورها مراقب اقدامات ایران هستند


دریاسالار برد کوپر می‌گوید در دو سالی که از آغاز فرماندهی او می‌گذرد اقدامات «زیان‌بار» ایران افزایش یافته است
دریاسالار برد کوپر می‌گوید در دو سالی که از آغاز فرماندهی او می‌گذرد اقدامات «زیان‌بار» ایران افزایش یافته است

فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس که روز سه شنبه دوم اسفند منتشر شد گفت اقدامات جمهوری اسلامی از جمله حملات آن کشور در آب‌های منطقه «مورد توجه همه کشورها» است.

دریاسالار برد کوپر اظهار داشت: در دو سالی که از آغاز فرماندهی او می‌گذرد اقدامات «زیان‌بار» ایران افزایش یافته است.

او ضمن اشاره به موفقیت‌های نیروی دریایی آمریکا و متحدان آن کشور در رهگيری و توقیف تسلیحات ارسالی جمهوری اسلامی، اذعان کرد که ایران توانسته است به حملات پهپادی به کشتی‌های تجاری و سایر حملات خود در آب‌های منطقه ادامه دهد.

فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بخش دیگری از این مصاحبه که در حاشیه کنفرانس و نمایشگاه تسلیحاتی بین‌المللی در ابوظبی انجام شد افزود: «ما روی گسترش همکاری با تمام کشورهای منطقه تمرکز داریم و خیلی خلاصه می‌توانم بگویم که اقدامات ایران مورد توجه همه است».

یکی از ماموریت‌های مهم این ناوگان گشت‌زنی در تنگه هرمز در دهانه خلیج فارس است که حدود ۲۰ درصد از تمامی نفت صادراتی جهان از آن عبور می‌کند. حوزه ماموریت این ناوگان که پایگاه مرکزی آن در بحرین است، کانال سوئز بین دریای سرخ و دریای مدیترانه و آبراه باب‌المندب در نزدیکی یمن را نیز دربرمی‌گیرد.

در دوران فرماندهی دریاسالار کوپر که به احتمال فراوان اواخر امسال به پایان خواهد رسید ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا استفاده از پهپادها و فناوری هوش مصنوعی برای کنترل آب‌های منطقه را توسعه داده است.

دریاسالار کوپر افزود به نیمی از اهداف تعیین شده که استقرار حداقل صد فروند پهپاد شناور و یا زیردریایی بود دست یافته است.

کشورهای متحد آمریکا در سطح منطقه در این طرح مشارکت دارند و به عنوان نمونه روز اول اسفند یک رزمایش مشترک برای استفاده از این سامانه‌های تسلیحاتی با نیروی دریایی امارات برگزار شده است.

با این همه، با توجه به افزایش حجم و غلظت غنی‌سازی اورانیوم توسط جمهوری اسلامی ایران، نگرانی‌ها در مورد نزدیک شدن تهران به مرحله ساخت بمب هسته‌ای افزایش یافته است.

از سوی دیگر چندین حمله به نفتکش‌ها و کشتی‌های تجاری در آب‌های منطقه روی داده است که اسرائیل و آمریکا، جمهوری اسلامی را مسئول آن معرفی کرده‌اند.

بنیامین نتانیاهو اخیرا گفت که حمله به نفتکش «کامپو اسکوئر» در روز ۲۱ بهمن کار ایران بوده و یک مقام دفاعی آمریکا نیز که نخواست نامش در گزارش قید شود این ادعا را تایید کرد.

جمهوری اسلامی انجام این حمله را همچون تمامی حملات دیگری که از سال ۲۰۱۸ و خروج آمریکا از برجام به آن کشور نسبت داده شده است، تکذیب کرد.

دریاسالار کوپر در ادامه مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «بدیهی است که موضوع فعالیت‌های هسته‌ای ایران از مجاری دیپلماتیک دنبال می‌شود. ولی بدون شک طی دو سال گذشته شاهد افزایش اقدامات زیان‌بار ایران بوده‌ایم و تعداد زیادی از این اقدامات طی دو تا سه ماه گذشته روی داده است».

البته در دو سال گذشته نیروی دریایی آمریکا چندین و نیروی دریایی فرانسه نیز یک محموله تسلیحات ارسالی از سوی جمهوری اسلامی ایران برای حوثی‌های یمن را کشف و توقیف کرده است.

دریاسالار کوپر بدون ورود به جزییات اطلاعاتی این عملیات‌ها گفت: «ما در همکاری با متحدان خود روی این موضوع تمرکز زیادی داریم و تاکنون موفقیت زیادی داشته‌ایم ولی هوشیاری و آمادگی عملیاتی ما در این زمینه ادامه خواهد یافت».

نیروی دریایی سپاه پاسداران شهریورماه گذشته چند فروند پهپاد آمریکایی را هنگام آزمایش در آب‌های منطقه به غنیمت گرفت و پس از مدت کوتاهی آن‌ها را رها کرد.

دریاسالار کوپر تصریح کرد که ایران از آن زمان تاکنون چنین اقدامی انجام نداده است.

او افزود: «اقدام ایران گستاخانه و غیرحرفه‌ای ولی مهمتر از همه ناقض قوانین بین‌المللی بود. از آن زمان ما شش رزمایش دوجانبه و چند جانبه برگزار کرده‌ایم و هیچ موردی از اقدام ایران برای به غنیمت گرفتن پهپادها روی نداده است».

دریاسالار کوپر افزود که با شروع همکاری ارتش اسرائیل با ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) قابلیت‌ها وتوان نظامی برای مقابله با تهدیدهای ایران افزایش یافته است.

او خاطر نشان کرد: «دیدگاه رهبران کشورهای منطقه که ایران را تهدید اصلی تلقی می‌کنند به ما کمک کرده است تا همکاری‌های نظامی با اسرائیل را گسترش دهیم».

XS
SM
MD
LG