لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۳

ارتش جمهوری اسلامی ایران یک نفتکش با پرچم جزایر مارشال را توقیف کرد


نفتکش «ادونتج سوییت» بعدازظهر روز پنجشنبه در آب‌های بین‌المللی سیگنال خطر صادر کرد و پس از آن، تماس با این کشتی قطع شد
نفتکش «ادونتج سوییت» بعدازظهر روز پنجشنبه در آب‌های بین‌المللی سیگنال خطر صادر کرد و پس از آن، تماس با این کشتی قطع شد

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، مستقر در بحرین، از توقیف یک نفتکش با پرچم جزایر مارشال توسط «نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» در دریای عمان خبر داد.

بر اساس این گزارش، نفتکش «ادونتج سوییت» در ساعت ۱:۱۵ بعدازظهر پنج‌شنبه هفتم اردیبهشت در آب‌های بین‌المللی سیگنال خطر صادر کرد و پس از آن، تماس با این کشتی قطع شد.

داده‌های سایت کشتیرانی «مرین ترفیک» که رفت‌وآمد کشتی‌ها در جهان را ردیابی می‌کند، نشان می‌دهد که کشتی یاد شده بعد از ظهر امروز در آب‌های شمال مسقط، پایتخت عمان، بوده است. این کشتی از کویت عازم بندر هیوستون ایالت تگزاس آمریکا بود.

ایران توقیف این کشتی را تایید کرده ولی گفته که نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی آن را توقیف کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، پایگاه اطلاع‌رسانی ارتش با انتشار بیانیه‌ای، این کشتی را «متخلف» دانسته و مدعی شده که آن «چهارشنبه‌شب در خلیج فارس پس از تصادم با شناور ایرانی موجب مفقود و مصدوم شدن چند خدمه ایرانی شده بود».

بر اساس این ادعا، کشتی یادشده «بر خلاف مقررات بین‌المللی مبنی بر کمک به شناور و مصدومان، اقدام به فرار از خلیج فارس کرد که بلافاصله پس از درخواست از سوی مرکز تجسس و نجات دریایی، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در قالب مرکز بین‌المللی امنیت دریایی مستقر در چابهار اقدام به رهگیری، شناسایی و توقیف کشتی ناشناس در دریای عمان کرد».

کلیر جانگمن، مدیر بخش ردیابی نفتکش‌ها در سازمان «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» با انتشار توئیتی گفته است که چین مالک اصلی کشتی توقیف شده است.
ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بیانیه روز پنجشنبه خود اقدام ایران در توقیف این کشتی را «بی‌ثبات‌کننده، مخل امنیت منطقه و در تضاد با قوانین بین‌المللی» عنوان کرد و خواستار آزادی فوری آن شد.

بر اساس این گزارش، نفتکش «ادونیج سوییت» پنجمین کشتی تجاری است که طی دو سال گذشته توسط جمهوری اسلامی ایران توقیف می‌شود: «تداوم آزار و تهدید ایران برای شناورها و مداخله در حقوق ناوبری در آب‌های منطقه تهدیدی برای امنیت دریایی و اقتصاد جهانی است».

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌افزاید توقیف نفتکش یاد شده آخرین مورد از اقدامات ربایش یا انفجار کشتی‌ها در آب‌های اطراف تنگه هرمز است؛ آبراهی که یک پنجم نفت تجاری دریایی جهان از آن رد می‌شود. این اقدامات، بعد از خروج آمریکا از برجام در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ آغاز شد.

نیروی دریایی آمریکا، جمهوری اسلامی ایران را در آسیب رساندن به کشتی‌ها با کاشت مین‌های دریایی در سال ۲۰۱۹ و حملات پهپادی به نفتکش‌های مرتبط با اسرائیل در سال ۲۰۲۱ متهم کرده است.

تهران این حملات را انکار می‌کند، اما اتحادیه اروپا نیز در موارد یاد شده مسئولیت حملات را متوجه ایران کرد.

ایران همچنین در واکنش به توقیف یک نفتکش خود توسط بریتانیا در جبل‌الطارق در سال ۱۳۹۸، یک نفتکش بریتانیایی را در تنگه هرمز توقیف کرد و بعد از آزادی نفتکش ایرانی، آن را رها کرد.

خردادماه پارسال نیز در پی توقیف یک نفتکش ایرانی در یونان به درخواست آمریکا، سپاه پاسداران دو نفتکش یونانی را توقیف و بعد از آزادسازی نفتکش ایرانی، آن‌ها را رها کرد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ایرنا و سایت رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG