لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۸

رزمایش چین؛ آمریکا می‌گوید «فعالیت‌ها» در منطقه هند و آرام را زیر نظر دارد


یک ناوشکن تایوانی رزمایش چین در آب‌های اطراف این کشور را زیر نظر دارد
یک ناوشکن تایوانی رزمایش چین در آب‌های اطراف این کشور را زیر نظر دارد

در واکنش به رزمایش بزرگ چین، نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا می‌گوید که «همه فعالیت‌ها» در منطقه اقیانوسی هند و آرام را زیر نظر دارد و مسئولیت جلوگیری از تجاوز در منطقه را «بسیار جدی» می‌گیرد.

ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا روز جمعه، چهارم خرداد، در پاسخ به سوالی درباره رزمایش چین در اطراف تایوان به رویترز گفت: «ناوگان هفتم نیروی دریایی همچنان متعهد به حفظ نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین است که امنیت و ثبات منطقه‌ای را در اقیانوس‌های هند و آرام برقرار می‌کند.»

این ناوگان بدون اظهارنظر مستقیم یا اشاره به رزمایش‌های چین گفت ناوگروه ضربتی تئودور روزولت به «تمرینات عادی، ایمن و مسئولانه» به عنوان بخشی از ماموریت معمول خود در منطقه عملیاتی ناوگان هفتم ادامه می‌دهد.

چین روز سوم خرداد رزمایش دو روزه بزرگی را آغاز کرد که پکن خود آن را «مانور مجازات» در پاسخ به «اقدامات جدایی‌طلبانه» تایوان نامید.

این مانور نظامی تنها چند روز پس از برگزاری مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید تایوان برگزار می‌شود که حکومت چین سخنرانی او در این مراسم را «اعتراف به استقلال» توصیف کرد.

تلویزیون دولتی سی‌سی‌تی‌وی چین روز جمعه گفت که ارتش این کشور بمب‌افکن‌های حامل موشک‌های رزمی را برای انجام حملات ساختگی در رزمایش‌های اطراف تایوان فرستاده است.

بر اساس گزارش این تلویزیون، بمب‌افکن‌های فرماندهی شرقی ارتش آزادیبخش خلق چین چندین آرایش تهاجمی در آب‌های شرق تایوان گرفته‌اند و قرار است که با هماهنگی کشتی‌های نیروی دریایی حملات ساختگی انجام ‌دهند.

چین بارها اعلام کرده که تایوان بخشی از خاک این کشور است و باید به سرزمین مادری بازگردد.

تایوان با رد این ادعا گفته است مردم این کشور خود باید درباره آینده خود تصمیم بگیرند.

XS
SM
MD
LG