لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۷

تحریم‌های جدید آمریکا علیه سپاه قدس؛ تعیین پاداش برای اطلاعات از «چرخه مالی سپاه»


آقای هوک می‌گوید که فشار بر ایران ادامه خواهد یافت
آقای هوک می‌گوید که فشار بر ایران ادامه خواهد یافت

برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، روز چهارشنبه، ۱۳ شهریورماه، اعلام کرد که دولت آمریکا یک «شبکه انتقال دریایی نفت» تحت «هدایت سپاه قدس»، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، را تحریم می‌کند.

آمریکا در بیانیه خود این شبکه را شبکه «نفت در خدمت تروریسم» نامیده است.

دولت ایالات متحده همچنین «تا ۱۵ میلیون دلار» در ازای «هرگونه اطلاعاتی که به متلاشی شدن چرخه مالی سپاه پاسداران رژیم ایران از جمله سپاه قدس منجر شود» پاداش تعیین کرده است.


به گزارش خبرگزاری رویترز، تحریم تازه ایالات متحده در حوزه انتقال نفت به خارج از ایران ۱۶ شرکت، ده نفر از جمله یک وزیر نفت، رستم قاسمی، پسر او و ۱۱ نفتکش را دربرمی‌گیرد.

محمدرضا اکبری (در رابطه با رستم قاسمی)، شمس‌الله اسدی (در رابطه با علی قصیر)، محمود اشتری (در رابطه با علی قصیر)، مرتضی قاسمی (در رابطه با رستم قاسمی)، ظفر انیس (شهروند امارات در رابطه با (شرکت کشتی‎‌رانی ۱۴ ستاره)، علی قدیر (در رابطه با شرکت کشتی‌رانی خدیجه)، محمدعلی ظهیر (شهروند هندی در رابطه با رستم قاسمی)، علی قصیر (شهروند لبنانی در رابطه با رستم قاسمی) از جمله افرادی هستند که تحریم‌های جدید شامل حال‌شان می‌شود.‎

آن طور که در وب‌سایت وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده است، شرکت آفریکو در لبنان، شرکت آلومینیوم سازی آلومیکس لبنان، شرکت کشتی‌رانی بوشرا در هند، شرکت نفتی «۵ انرژی» امارات، شرکت کشتی‌رانی چهارده ستاره امارات، شرکت همراهان پیشرو ایران، شرکت دریایی هوکول‌سال لبنان، شرکت گروه مهدی در هند، شرکت بیمه کیش، شرکت کشتی‌رانی مهدی در سنگاپور، شرکت نغم‌الحیات سوریه، شرکت پنتا اقیانوس امارات، شرکت تلاقی سوریه، شرکت توافق سوریه، و شرکت کشتی‎‌رانی وانیا هند‎ نیز از جمله دیگر تحریم‌شدگان جدید هستند.

نام شش کشتی نیز در این فهرست جدید آمده است: بونیتا کوئین، جاسمین، ساراک، سوبار، سولان، و تور ۲.

به گفته آقای هوک، این شبکه حمل و نقل بین‌المللی نفت در ماه‌های گذشته ده میلیون بشکه نفت جابه‌جا کرده‌ است.

آقای هوک گفته است که این شبکه حمل و نقل به صورت مخفیانه اقدام به حمل و فروش نفت می‌کند.

رستم قاسمی از مرداد ۱۳۹۰ که تحریم‌های دولت اوباما علیه ایران به اوج رسیده بود، در دوره دوم ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد وزیر نفت ایران شد. او پیش از وزارت نفت، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا بود که مهم‌ترین نهاد عمرانی و پیمانکاری سپاه پاسداران محسوب می‌شود. آقای قاسمی هنگامی وزیر نفت ایران شد که نامش در فهرست تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل، دولت آمریکا و اتحادیه اروپا قرار داشت.

رستم قاسمی در دولت حسن روحانی نیز از آبان ۱۳۹۲ تا بهمن ۱۳۹۴ به عنوان مشاور معاون اول حسن روحانی در زمینه روابط اقتصادی با عراق فعالیت داشت.

نماینده آمریکا در امور ایران روز چهارشنبه همچنین وعده داد که تحریم‌های بیشتری علیه شبکه نفتی جمهوری اسلامی در راه است.

برایان هوک در جلسه پرسش و پاسخ خود با خبرنگاران در وزارت خارجه آمریکا که روز چهارشنبه برگزار شد جمهوری اسلامی را در «دیپلماسی موش و گربه» متبحر توصیف کرده و چنین نظر داد که ایران بدون فشار به میز مذاکره بازنخواهد گشت.

آقای هوک همچنین وقت دادن دولت حسن روحانی به اروپا را «اخاذی اتمی» نام نهاد.

تحریم‌های تازه در حوزه نفتی تنها یک روز پس از آن اعلام می‌شود که وزارت خزانه‌داری آمریکا روز سه‌شنبه، ۱۲ شهریور، اعلام کرد که سازمان فضایی ایران، پژوهشگاه هوافضای ایران و مرکز تحقیقات هوافضای ایران را به فهرست‌ تحریم‌های این کشور افزوده است.

منابع: وزارت‌های خارجه و خزانه‌داری آمریکا، خبرگزاری رویترز، رادیوفردا/ ر. ح./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG