لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۴

تحریم‌های تازه آمریکا علیه پیونگ‌یانگ به‌دلیل ترور برادر رهبر کره شمالی‎


از راست: کیم جونگ‌اون و برادر ناتنی‌اش کیم جونگ‌نام
از راست: کیم جونگ‌اون و برادر ناتنی‌اش کیم جونگ‌نام

ایالات متحده می‌گوید در جریان قتل برادر رهبر کره شمالی در فرودگاه کوالالامپور، از عامل شیمیایی استفاده شده و واشینگتن به‌همین دلیل تحریم‌های تازه‌ای علیه پیونگ‌یانگ اعمال می‌کند.

وزارت خارجه ایالات متحده، ۱۵ اسفند ماه، اعلام کرده بنا بر تحقیقات دولت آن کشور، دلیل مرگ کیم جونگ‌نام عامل اعصاب وی‌ایکس بوده که یک عامل شیمیایی‌ست و استفاده از آن بنا بر قوانین آمریکا، مصداق استفاده از سلاح‌های شیمیایی‌ست. بنا بر قوانین ایالات استفاده از سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیک ممنوع است و این کشور می‌تواند در چنین مواردی دست به واکنش بزند.

هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفته است استفاده از سلاح شیمیایی «برخلاف معیارهای جهان‌شمول، بار دیگر نشان‌دهنده ماهیت عاری از حس مسئولیت کره شمالی‌ست». سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرده دولت آن کشور «با هیچ‌ برنامه [سلاح کشتار جمعی] توسط دولت کره شمالی مدارا نمی‌کند».

تحقیقات آمریکا دو هفته پیش به پایان رسیده بود و تحریم‌های تازه در پی انتشار علنی آن‌ها، اعمال شده‌است.

کیم جونگ‌نام برادر ناتنی رهبر کره شمالی که سال‌ها بود از زادگاهش گریخته و خارج از آن کشور زندگی می‌کرد، در ۲۶ بهمن ماه ۱۳۹۵ در فرودگاه کوالالامپور، مالزی، کشته شد. او در حالی هدف سوءقصد قرار گرفت که در انتظار هواپیما برای سفر به ماکائو بود.

پلیس مالزی دو هفته بعد گفت در جریان واقعه از عامل اعصاب وی‌ایکس استفاده شده که نوعی ماده شیمیایی بسیار سمی‌ست و در جنگ‌افزارهای شیمیایی نیز از آن استفاده می‌شود.

در تصاویر برداشته‌شده از لحظه سوءقصد به کیم جونگ‌نام، دیده می‌شود که دو زن در فرودگاه کوالالامپور به او نزدیک شده، یکی از آن‌ها، ماده‌ای را به سر و صورت او می‌مالد و سپس هر دو دور می‌شوند.

هر دو زن پس از چندی بازداشت شدند و روند دادگاه آن‌ها نیز از مهر ماه سال جاری آغاز شد؛ ستی عایشه، شهروند اهل اندونزی و دوان تی هوانگ، شهروند ویتنامی، ۲۵ و ۲۸ ساله، متهم هستند که با استفاده از «وی‌ایکس»، برادر ناتنی رهبر کره شمالی را به قتل رسانده‌اند.

اما پیش از آن‌که این دو بازداشت شوند، پلیس مالزی نتیجه تحقیقات خود در مورد شماری از متهمان را منتشر کرده بود که در میان آن‌ها یک دیپلمات ارشد شاغل در سفارت کره شمالی نیز حضور داشت. روابط کره شمالی و مالزی در جریان تحقیقات مربوط به قتل کیم جونگ‌نام با تنش‌های شدیدی روبه‌رو شد.

کره شمالی دست‌داشتن در قتل برادر رهبر خود را رد کرده‌است. اما گزارش‌های ماه‌های گذشته نشان می‌دهد مقام‌های دیپلماتیک کره شمالی، چندی پیش از قتل کیم جونگ‌نام، در تلاش بودند او را قانع به بازگشت به زادگاهش بکنند.

کره شمالی در حال حاضر با تحریم‌های شدیدی به‌دلیل برنامه موشکی و هسته‌ای خود روبه‌رو است. احتمالا تحریم‌های تازه آمریکا تاثیر عمیقی بر ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های جاری نخواهند گذاشت.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و خبرگزاری فرانسه|ت.ت|خ.ک|
XS
SM
MD
LG