لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۵

آمریکا، کره شمالی را مسئول حمله گسترده باج‌افزار «واناکرای» معرفی کرد


کارشناسان آژانس امنیت و اینترنت کره جنوبی در حال رصد باج‌افزار در مه ۲۰۱۷
کارشناسان آژانس امنیت و اینترنت کره جنوبی در حال رصد باج‌افزار در مه ۲۰۱۷

دولت ایالات متحده به‌طور رسمی کره شمالی را متهم کرد که در حمله گسترده باج‌افزار «واناکرای» به شرکت‌ها، بانک‌ها، اداره‌ها، بیمارستان‌ها و دیگر نهادهای همگانی و دولتی در کشورهای مختلف جهان، نقش داشته‌است.

تام باسرت، مشاور امنیت امور داخلی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در مقاله‌ای که ۲۷ آذر ماه در «وال‌استریت‌جورنال» منتشر شده، این اتهام را مطرح کرده‌است. آقای باسرت نوشته‌است «این حمله گسترده بود و میلیاردها دلار هزینه برجای گذاشته‌است؛ و کره شمالی مستقیما در آن دست داشته است».

باسرت می‌گوید «کره شمالی برای بیش از یک دهه دست به اقدامات مشخصا زشتی زده‌است و رفتارهای مخرب آن روند فاجعه‌بارتری به خود گرفته‌است».

به گفته این مشاور رئیس‌جمهوری آمریکا، دولت ترامپ «راهکاری با بیشترین فشار ممکن برای جلوگیری از حملات پیونگ‌یانگ، چه حملات سایبری و دیگر فعالیت‌ها، را در پی گرفته‌است».

کره شمالی پیش‌تر نقش‌داشتن در انتشار گسترده باج‌افزار «واناکرای» را رد کرده بود.

باج‌افزار واناکرای نخست در اوکراین رویت شد و آن‌طور که به نظر می‌رسید حمله آن عمدتا متوجه رایانه‌هایی‌ بود که با نسخه‌های قدیمی و روزآمد نشده مایکروسافت کار می‌کردند. شرکت مایکروسافت نیز نرم‌افزارهایی ترمیمی برای کمک به جلوگیری از شیوع این باج‌افزار ارائه کرد.

باج‌افزار «واناکرای» سازمان‌ها، موسسات و نهادهای مختلف از بیمارستان‌ها، بانک‌ها، مغازه‌ها تا مدارس و اداره‌های دولتی را هدف قرار داده و گفته شده بود به‌دنبال باج‌گیری از کاربرانی‌ست که رایانه‌های آن‌ها آلوده شده‌است.

در روزهای پایانی اردیبهشت ماه و اندکی پس از انتشار «واناکرای» پلیس اروپا، اعلام کرد ده‌ها هزار کاربر در صدهزار سازمان و موسسه در سراسر جهان، قربانی حمله باج‌افزار شده‌اند.

در تیر ماه گذشته اوکراین اعلام کرد این حمله سایبری «بدترین حمله» از این دست در تاریخ کشورش بوده‌است.

در میانه تیر ماه نیز نیروی انتظامی ایران از آلودگی صدها رایانه در سازمان‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی خبر داده بود.

در حال حاضر گفته می‌شود این باج‌افزار در آغاز انتشار خود به به بیش از ۳۰۰ هزار رایانه در ۱۵۰ کشور جهان حمله کرده‌است.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام دولتی که نامش فاش نشده می‌گوید ایالات متحده «با اطمینان بسیار زیاد» معتقد است هکرهایی با نام «گروه لازاروس» که تحت حمایت دولت کره شمالی قرار دارند، پشت این باج‌افزار بودند.

مقام‌های آمریکایی معتقد هستند «گروه لازاروس» همان گروهی‌ست که حملات سایبری به شرکت سونی در سال ۱۳۹۳ را هدایت کرده‌است. در آن زمان ایالات متحده آمریکا رسما اعلام کرده بود حکومت کره شمالی پشت حملات اینترنتی به کمپانی سونی پیکچرز و هک شدن اسناد و ایمیل‌های این شرکت قرار دارد. کره شمالی این اتهام را رد کرده بود.

XS
SM
MD
LG