لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۷

مقام آمریکایی: پیشنهاد دولت بایدن به روسیه برای تمدید پنج ساله پیمان «استارت نو» 


جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن، طبق گزارش‌ها پیشنهاد تمدید پیمان استارت نو را سفیر روسیه در واشنگتن ارائه می‌دهد
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن، طبق گزارش‌ها پیشنهاد تمدید پیمان استارت نو را سفیر روسیه در واشنگتن ارائه می‌دهد

یک مقام آمریکايی روز پنجشنبه دوم بهمن گفت دولت بایدن تمدید پنج ساله پیمان «استارت نو» را که هدف آن محدود کردن تعداد سلاح‌های هسته‌ای استراتژيک است به روسیه پیشنهاد می‌دهد.

این مقام آمریکایی که ترجیح داد نامش فاش نشود به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت این پیشنهاد به حکومت روسیه اطلاع داده شده است. یک مقام دیگر دولت آمریکا نیز بدون ارائه جزییات بیشتر دادن این پیشنهاد را تایید کرد.

اولین بار روزنامه واشنگتن پست این خبر را منتشر کرد.

این مقام آمریکایی افزود جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن قرار است عصر پنجشنبه به وقت محلی این پیشنهاد را رسما به آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن ارائه دهد.

«استارت نو» تنها پیمان کنترل تسلیحات هسته‌ای است که هنوز بین روسیه و آمریکا باقی مانده اما این پیمان روز ۱۶ بهمن منقضی می‌شود. طبق این پیمان که در سال ۲۰۱۰ توسط باراک اوباما و دمیتری مدودف، روسای جمهور وقت آمريکا و روسیه امضا شد تعداد سلاح‌های هسته‌ای استراتژیک دو کشور به هزار و ۵۵۰ محدود می‌شود.

دونالد ترامپ منتقد این پیمان بود و ادعا می‌کرد که آمریکا را در موقعیت ضعیفی قرار می‌دهد. دولت ترامپ ازسرگیری مذاکرات با هدف تمدید این پیمان را تا سال گذشته به تاخیر انداخت و این مدت تاکید می‌کرد که شرط تمدید آن پیوستن چین به این پیمان است.

ولی چین که تعداد سلاح‌های هسته‌ای استراتژیک آن بسیار کمتر از روسیه و آمریکاست از ابتدا با پیشنهاد آمریکا مخالفت کرد.

جو بایدن که در کارزار انتخاباتی خود اعلام کرد طرفدار تمدید پیمان «استارت نو» است هیچ تغییر یا شرط جدیدی برای تمدید آن تعیین نکرده و به گفته مقامات آمریکایی در چنین حالتی دولت روسیه به احتمال فراوان تمدید پیمان را خواهد پذیرفت.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیندپرس؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG