لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۵

آغاز رسمی خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان


تصویر آرشیوی از حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان
تصویر آرشیوی از حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان

روند خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان از امروز شنبه، ۱۱ اردیبهشت، به صورت رسمی شروع می‌شود. دو روز پیش نیز اعلام شد که صد نفر از نیروهای نظامی ناتو این کشور را ترک کرده‌اند.

خروج این نیروهای نظامی از افغانستان بر اساس توافق چهارده ماه پیش بین آمریکا، دولت افغانستان و طالبان در دوحه قطر اتفاق می‌افتد.

حدود هفت هزار نیروی کشورهای عضو ناتو و همچنین استرالیا، نیوزیلند و گرجستان در افغانستان مستقر هستند و از نظر پوشش هوایی، برنامه‌ریزی و هدایت ماموریت‌های آموزشی نیروهای افغانستان به نیروهای آمریکایی تکیه دارند.

دولت آمریکا نیز ۲۵۰۰ نظامی در افغانستان دارد که از امروز روند خروج آنها شروع می‌شود.

جو بایدن، رئيس‌ جمهور آمریکا، روز ۲۵ فروردین‌ماه به طور رسمی تصمیم خود را برای پایان دادن به «طولانی‌ترین جنگ» آمریکا اعلام کرد.

آقای بایدن گفته بود که نیروهای آمریکا پیش از ۱۱ سپتامبر امسال، همزمان با بیستمین سالگرد حملات تروریستی گروه القاعده به برج‌های تجارت جهانی در نیویورک و پنتاگون، از افغانستان خارج خواهند شد.

آمریکا به دنبال حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر با این هدف که افغانستان به پایگاهی برای گروه‌های تروریستی بدل نشود به این کشور حمله کرد، اما از آن زمان تاکنون، اهداف ایالات متحده برای حضور در افغانستان تغییر کرده است.

رئیس جمهوری آمریکا پیشتر گفته بود که کشورش به اهداف خود از جمله مرگ بن لادن و تضعیف القاعده در افغانستان دست یافته و اکنون زمان خاتمه این «جنگ بی‌پایان» است.

در ماه‌های گذشته، همزمان با بحث خروج نیروهای نظامی خارجی از افغانستان، خشونت‌ها در این کشور افزایش یافته است.

با این حال، رادیو آزادی گزارش داده است که در خشونت‌های چهارده ماه گذشته، طالبان به نیروها و اماکن کشورهای خارجی حمله نکرده و حملات‌شان به نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان را افزایش داده‌اند.

خبرگزاری رویترز هم در گزارشی نوشته است که در طول این مدت، گروه طالبان حتی اقدام به محافظت از پایگاه‌های نظامی نیروهای خارجی در برابر حملات دیگر گروه‌ها کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، محافظت طالبان از این پایگاه‌ها بر اساس توافق محرمانه بین آمریکا و طالبان در ماه فوریه سال گذشته میلادی در دوحه قطر صورت گرفته است.

فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان با اشاره به این خبر به رادیو آزادی گفته است که این موضوع «بیانگر دشمنی آشکار» گروه طالبان «با مردم افغانستان است» و طالبان را متهم به «دنبال کردن منافع خارجی‌ها» در افغانستان کرده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان اما گزارش خبرگزاری رویترز را رد کرده و گفته است گروه طالبان در این زمینه تعهدی نداشته و صرفا افراد این گروه «اجازه حمله» به آمریکایی‌ها را نداشته‌اند.

دولت آمریکا تاکید کرده است که هر گونه حمله به نیروهای این کشور و متحدانش در هنگام خروج از افغانستان با «پاسخ بسیار محکم» مواجه خواهد شد.

آمریکا و ناتو اعلام کرده‌اند که پس از خروج نظامیان خود از افغانستان برای حفظ امنیت در این کشور به نیروهای ارتش و پلیس افغانستان تکیه خواهند کرد که در سال‌های گذشته توسط نظامیان آمریکايی و ناتو آموزش دیده‌اند.

خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در حالی صورت می‌گیرد که بر اساس گزارش شبکه سی‌ان‌ان، جنگ در افغانستان باعث کشته شدن حدود دو هزار و ۳۰۰ سرباز آمریکایی شد و بیش از دو تریلیون دلار برای این کشور هزینه داشت.

XS
SM
MD
LG