لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۸

آسوشیتدپرس: آمریکا بخشی از سامانه‌های ضد‌موشکی خود را از عربستان خارج می‌کند


 سامانه‌ دفاع موشکی پاتریوت آمریکا در عربستان سعودی.
سامانه‌ دفاع موشکی پاتریوت آمریکا در عربستان سعودی.

یک مقام آمریکایی روز پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است، ایالات متحده دو سامانه‌ دفاع موشکی پاتریوت و تعدادی از جنگنده‌های خود را از عربستان سعودی خارج می‌کند.

این مقام آمریکایی اضافه کرده است، بر اساس این تصمیم دو سامانه‌ ضدموشکی پاتریوت که از تاسیسات نفتی در عربستان محافظت می‌کردند، از این کشور خارج می‌شوند، اما دو سامانه‌ ضدموشکی پاتریوت دیگر که در پایگاه هوایی «شاهزاده سلطان» در مرکز عربستان سعودی مستقر هستند به همراه سایر سیستم‌های دفاع هوایی و جنگنده‌ها همچنان در این کشور باقی خواهند ماند.

این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، اضافه کرده است، در حدود ۳۰۰ نفر پرسنل همراه این دو سامانه پاتریوت نیز عربستان را ترک خواهند کرد.

آسوشیتدپرس می‌گوید، آمریکا درحالی حضور خود در عربستان کاهش می‌دهد که تنها چند ماه پیش آمریکا برای مقابله با تهدید ایران نیروهای خود را در عربستان را افزایش داده بود.

این خبرگزاری می‌گوید مشخص نیست که کاهش نیروهای نظامی آمریکا در عربستان به دلیل اختلافات اخیر واشینگتن و ریاض بر سر عرضه نفت در بازار باشد.

با این حال، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه در پاسخ به پرسشی در خصوص کاهش نیروها در عربستان گفت، ما در خاورمیانه و جاهای دیگر جابه جایی‌های زیادی انجام می‌دهیم. ما در سراسر جهان کارهای زیادی انجام می‌دهیم.

رئیس جمهوری آمریکا تأکید کرد: این اقدام هیچ ارتباطی با عربستان سعودی ندارد. صادقانه، این بیشتر به سایر کشورها مرتبط است.

دونالد ترامپ توضیح بیشتری در این زمینه ارائه نکرد.

رقابت عربستان و روسیه بر سر بازار نفت همزمان با شیوع ویروس کرونا باعث شد تا بهای نفت آمریکا به شدت سقوط کند.

به همین دلیل برخی از سناتورهای جمهوری‌خواه طرحی را برای رای‌گیری آماده کرده بودند که در صورت مقاومت عربستان برای کاهش تولید نفت، کاخ سفید را ملزم می‌کرد همه نیروهای نظامی آمریکا، سامانه‌های دفاعی پاتریوت و دیگر سامانه‌های ضد موشکی را از عربستان خارج کند.

حمله به دو تأسیسات نفتی متعلق به شرکت آرامکو در خاک عربستان سعودی در ۲۳ شهریور باعث شد تا آمریکا به این کشور سامانه های دفاع هوایی و سایر تجهیزات بفرستد.

شبه نظامیان حوثی‌های یمن مسئولیت حملات به تاسیسات نفتی در بقیق و میدان نفتی خریص، در مرکز عربستان سعودی را برعهده گرفتند. ولی آمریکا و عربستان، ایران را مسئول این حملات دانستند.

پس از این حملات دونالد ترامپ و وزارت دفاع ایالات متحده، پنتاگون هم اعلام کردند در راستای ارتقای توان بازدارندگی ، سامانه دفاع موشکی پاتریوت و نیروهای نظامی بیشتر به منطقه خاورمیانه می فرستند.

منابع: آسوشیتدپرس و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG