لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۷

وال استریت جورنال: دولت بایدن به‌دنبال تحریم‌های موشکی و پهپادی جدید علیه ایران است


نمایی از پهپادهای ساخت ایران در جریان یک بازدید فرماندهان سپاه پاسداران
نمایی از پهپادهای ساخت ایران در جریان یک بازدید فرماندهان سپاه پاسداران

روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال روز پنجشنبه هفتم مرداد از برنامه دولت جو بایدن برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به‌دلیل پیشرفت‌های این کشور در زمینه تولید و به‌کارگیری موشک‌های هدایت شونده دقیق و هواپیماهای بدون سرنشین خبر داد.

به نوشته این روزنامه، این بسته جدید تحریمی در پاسخ به نگرانی‌های فزاینده آمریکا از تهدیدهایی است که این تجهیزات نظامی پیشرفته ایران برای نظامیان آمریکا و متحدین آن‌ها در منطقه ایجاد می‌کند.

یک مقام آمریکایی که نامش برده نشده، به وال استریت جورنال گفته است: پهپادهای ایرانی یک تهدید روزافزون برای هم‌پیمانان ما در منطقه هستند و استفاده از این تجهیزات افزایش چشمگیری داشته است.

در بسته تحریم‌های جدید، سامانه‌های تدارکاتی ایران در ارتباط با پهپاد و موشک‌ها و نیز عواملی که مظنون به تامین قطعات مورد نیاز برای این تجهیزات باشند، هدف قرار می‌گیرند.

مقامات امنیتی غربی گفته‌اند که توانایی‌های ایران در طراحی و تولید پهپادها و موشک‌های بالستیک، در مقایسه با برنامه غنی‌سازی هسته‌ای آن، یک «تهدید فوری‌تر» است.

هر چند بخش وسیعی از امور مرتبط با برنامه موشکی ایران از سال‌ها پیش از سوی آمریکا تحریم شده است اما مقامات دولت جو بایدن به وال استریت جورنال گفته‌اند تحریم‌هایی که در دست تنظیم است، دقیق‌تر خواهد بود و می‌تواند به طور موثرتری راه پیشرفت ایران در این عرصه‌ها را سد کند.

مقامات آمریکایی طرف مصاحبه با وال استریت جورنال می‌گویند که تحریم‌های جدید جدا از مواردی است که واشینگتن پیشنهاد کرده است در صورت بازگشت ایران به تعهدات خود در برجام، آماده لغو آن‌هاست.

اعضای دفتر نمایندگی سیاسی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک از واکنش نسبت به مطلب روزنامه وال استریت جورنال خودداری کرده‌اند.

آمریکا، ایران را عامل حملات وسیع پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان سعودی در رویداد دو سال پیش منطقه دانست؛ آن حملات دقیق نیمی از تولید نفت سعودی را برای مدتی متوقف کرد.

مقامات اسرائیلی نیز در آن زمان ایران را عامل حمله به عربستان معرفی کرده و افزوده بودند که ایران فن‌آوری تولید پهپاد را به حزب‌الله و همچنین به متحد دیگر منطقه‌ای خود، حماس، داده است.

موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی واشینگتن حدود شش ماه پیش ارزیابی کرده بود که ایران توانایی تولید پهپادهای خود را به میزان محسوسی ارتقا داده و همزمان، موتورها و برخی قطعات دیگر مورد نیاز در این حوزه را از «راه‌های غیر قانونی» دریافت می‌کند.

به نوشته آن موسسه، ایران پیشاپیش در تدارک احتمالات روبرو شدن با تحریم در زمینه قطعات موشکی و پهپادی بوده و لذا یک پایگاه تولید داخلی خود را ارتقا داده است.

رابرت سزولدا، یک استادیار محقق امور ایران در دانشگاه لهستانی لودز، به شبکه فاکس نیوز گفته است که ضربه زدن به زنجیره تامین دفاعی ایران با تحریم‌های دقیق، راه واردات قطعات از هر عاملی، از جمله روسیه و چین را سد خواهد کرد.

دولت جو بایدن هدف انتقادهای زیاد جمهوریخواهانی است که معتقدند آمریکا باید اقدامات بیشتری برای ضربه زدن به توانایی‌های «بی‌ثبات کننده» ایران در منطقه انجام دهد.

جمهوری‌خواهان بر این باور هستند که دولت جو بایدن تمایلی به رویارویی با ایران و متحدین آن در سوریه، یمن و عراق ندارد، و لذا، تحریم‌های دقیق علیه ایران، می‌تواند یک راهکار جایگزین در این زمینه باشد.

به گزارش فاکس نیوز، منتقدان دولت جو بایدن همچنین خواهان در پیش گرفتن سازوکارهایی هستند که لبنان را وادار کند تا کارگاه‌های تولید موشک و پهپاد وابسته به سازمان حزب‌الله در لبنان را برچیند.

دولت و ارتش اسرائیل همواره بر توانایی‌های موشکی و پهپادی حزب‌الله، به عنوان مهم‌ترین بازوی تروریستی ایران در منطقه، انگشت گذاشته و آمریکا را در دولت پیشین دونالد ترامپ نیز به اتخاذ مواضع قاطع در این رابطه فرا می‌خواندند.

گزارش‌های وال استریت جورنال و فاکس نیوز در خصوص برنامه دولت آمریکا برای تحریم‌های جدید علیه ایران در حالی است که تهران با امید رفع کامل همه تحریم‌های سال‌های گذشته، وارد مذاکرات غیر مستقیم با آمریکا در وین شده بود.

وال استریت جورنال پیشتر نیز گزارش داده بود که در صورت ناکامی مذاکرات وین، آمریکا اعمال تحریم‌های جدید علیه فروش نفت ایران به چین را نیز بررسی خواهد کرد.

دور ششم از مذاکرات ایران و طرف‌های باقی‌مانده در برجام، که مذاکرات غیر مستقیم میان ایران و آمریکا محسوب می‌شد، حدود ۴۰ روز پیش به پایان رسید و هنوز چشم‌اندازی برای تجدید آن دیده نمی‌شود.

اظهارات علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، در نشست خداحافظی با دولت حسن روحانی در روز ششم مرداد، ظاهرا آینده این مذاکرات را مبهم‌تر نیز کرده است.

بدبینی نسبت به مذاکرات ایران با قدرت‌های جهانی، در آستانه آغاز به کار دولت ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری جدید، پس از سخنان کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی، تقویت شده است.

آقای غریب‌آبادی روز هفتم مرداد به تارنمای رهبر ایران گفت که بسیاری از خواسته‌های ایران در مذاکرات وین رد شده و آمریکا شرط و شرو‌هایی نیز برای رفع تحریم‌های پیشین گذاشته است.

ایران می‌گوید که حاضر به هیچ نوع مذاکراتی بعد از احیای برجام، در خصوص توانایی‌های موشکی و سایر توانمندی‌های خود نیست.

بر اساس گزارش وال استریت جورنال، فاکس نیوز و سایت رادیو فردا/ف.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG