لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۷

آمریکا با خروج نیروهایش از عراق «بدون تعیین مهلت» موافقت کرد


ایالات متحده روز چهارشنبه، ۱۸ فروردین، متعهد شد تمامی نیروهای رزمی خود را از عراق خارج کند.

این در حالی است که مهلت زمانی مشخصی برای این اقدام که دومین خروج نیروهای آمریکایی از حمله سال ۲۰۰۳ خواهد بود، از سوی هیچ ‌یک از طرفین تعیین نشده است.

نخستین «گفت‌وگوی راهبردی» با عراق در دوران زمامداری جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در شرایطی انجام می‌گیرد که گروه‌های شبه نظامی شیعه مورد حمایت حکومت ایران، پایگاه‌های نظامیان خارجی را، به گفته خبرگزاری رویترز، تقریبا روزانه هدف شلیک موشک قرار می‌دهند.

در نشست ویدئویی که با حضور آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا و همتای عراقی‌اش، فواد حسین، برگزار شد هر دو کشور در مورد قبول مسئولیت‌های بیشتر اعلام آمادگی کردند.

در بخشی از بیانیه مشترکی که پس از این نشست منتشر شد، آمده است: «طرفین تایید می‌کند که ماموریت ایالات متحده و نیروهای ائتلاف از هم‌اینک به تمرکز بر امور مشورتی و آموزشی تغییر می‌یابد.»

این بیانیه می‌افزاید مهلت نقل ‌و انتقال نیروهای رزمی باقی‌مانده در عراق طی «مذاکرات فنی آینده» مشخص خواهد شد.

خبرگزاری فرانسه روز پنج‌شنبه، ۱۹ فروردین، به نقل از قاسم العرجی، مشاور امنیت ملی عراق، نوشت: «طرف آمریکایی متعهد شده است شمار قابل توجهی از نیروهایش را از عراق خارج کند.»

این مقام عراقی همچنین بر کوشش دولت عراق برای محافظت از نیروهای خارجی تاکید کرد.

در همین حال، جان کربی، سخنگوی پنتاگون، نیز به خبرنگاران گفت دو طرف در حال مذاکره و تصمیم‌گیری در مورد خروج نهایی نیروهای نظامی هستند.

او تصریح کرد نیروهای رزمی باقی‌مانده در عراق تنها زمانی به‌طور کامل خارج خواهند شد، که دیگر نیازی به حمایت و پشتیبانی زمینی آمریکا نباشد.

مناسبات دو کشور پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و ابومهدی المهندس، از رهبران گروه‌های شبه نظامی شیعه در حمله پهپادی آمریکا در دی ماه ۹۸ در اطراف فرودگاه بغداد دچار تنش شد.

در واکنش به این حمله پارلمان عراق به پيشنهاد گروه‌های شیعه قطعنامه‌ای برای خروج تمامی نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا تصویب کرد. این قطعنامه لازم الاجرا نبود ولی دولت عراق در موارد متعددی نارضایتی خود را از تبدیل شدن خاک این کشور به میدان نبرد ایران و آمریکا ابراز کرده است.

از آغاز دوران نخست‌وزیری مصطفی الکاظمی در ماه مه پارسال، مناسبات بغداد و واشینگتن تا حدودی بهبود یافته است، اما گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی که خواهان خروج تمام نیروهای آمریکایی از عراق هستند، دولت کاظمی را از این بابت تحت فشار گذاشته‌اند.

مقامات آمریکایی و عراقی در گذشته بارها تاکید کرده‌اند که دو کشور بر سر خروج برنامه‌ریزی شده نیروهای رزمی آمریکایی توافق دارند، ولی نکته اصلی که هنوز جای بحث دارد جدول زمانی برای این خروج و ارزیابی از خطر فعال شدن گروه داعش و تهدید آن برای امنیت عراق است.

به گفته وزارت دفاع آمریکا، تعداد نیروهای رزمی این کشور در عراق طی ماه‌های اخیر به حدود دو هزار و ۵۰۰ نفر کاهش یافته است.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه و سایت رادیوفردا/ آ. ت./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG