لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۴

پومپئو: ایران اکنون تأثیر تحریم‌ها را احساس می‌کند


مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، روز چهارشنبه نهم آبان در گفت‌وگویی رادیویی اظهار داشت که ایران هم‌اکنون تأثیر ناشی از تحریم‌های آمریکا را احساس می‌کند و این تأثیر از هفته آینده که تحریم‌ها علیه صادرات نفت این کشور نیز آغاز می‌شود، افزایش خواهد یافت.

زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، اعلام کرد که واشینگتن از توافق هسته‌ای با ایران خارج می‌شود به دیگر شورها شش ماه زمان داد که وارادت نفت از ایران را کاهش دهند و حتی به صفر برسانند.

این تصمیم با مقاومت کشورهای اروپایی مواجه شد که ترجیح می‌دهند توافق هسته‌ای با ایران همچنان حفظ شود. آقای پومپئو نیز در اظهارات روز چهارشنبه خود عنوان کرد که مقامات آلمان موضع خود را تغییر نداده‌اند، اما تقریبا همه شرکت‌های آلمانی به منظور اجتناب از مخاطره، تصمیمی بر خلاف مقامات کشور خود گرفته‌اند.

وی افزود: «آنها گریخته‌اند. آنها ایران را ترک کرده‌اند. آنها تصمیم گرفته‌اند که اسیر تحریم‌هایی نشوند که رئیس جمهور ترامپ آن را از دوشنبه به مرحله اجرا درمی‌آورد.»

رئیس جمهور آمریکا سپس عنوان کرد که اطمینان دارد اروپایی‌ها هم در آینده تغییر مسیر خواهند داد.

تحریم‌ها اعتراض شدید تهران را به دنبال داشته از جمله محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، آن را به مثابه مقابله با یک ملت توصیف کرده و گفته که آمریکا با این اقدام به ملت ایران ضربه می‌زند واگرنه تحریم‌ هیچ گاه باعث تغییر سیاست‌ها نشده است.

مایک پومپئو اما این سخنان آقای ظریف را رد کرد. وی اظهار داشت: «این اولین بار نیست که آقای ظریف چنین خط و نشان‌هایی می‌کشد. اما تصمیم‌گیرنده واقعی او نیست. آیت‌الله [خامنه‌ای] است.»

وزیر خارجه آمریکا سپس اضافه کرد: «ما یک خواسته خیلی ساده داریم. ما می‌خواهیم که جمهوری اسلامی ایران مثل یک کشور نرمال رفتار کند. اگر آنها چنین کنند، ما خوشحال خواهیم شد که به آنها اجازه دهیم به جامعه ملت‌ها بپیوندند. اما فعلا مجبوریم که به فشار خود ادامه دهیم.»

تحریم‌های آمریکا علیه ایران تاکنون تأثیرات چشم‌گیری داشته به طوری که آمار نشان می‌دهد صادرات نفت ایران از ۲.۷ بشکه در روز در ماه ژوئن به ۱.۷ تا ۱.۹ میلیون بشکه در ماه سپتامبر رسیده است.

هزینه‌های زندگی در ایران نیز به شدت افزایش یافته که این امر به اعتراضاتی علیه جمهوری اسلامی در نقاط مختلف کشور منجر شده است.

منیع: برنامه رادیویی لاورا اینگراهام؛ س.ن
XS
SM
MD
LG