لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۶

تاکید پومپئو بر اجرای طرح خروج نیروهای آمریکایی از سوریه


مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، روز پنج‌شنبه، ۲۰ دی‌ماه، در گفت‌وگو با خبرنگاران در قاهره، پایتخت مصر، بر اجرای طرح خروج نیروهای آمریکایی از سوریه تاکید کرد.

آقای پومپئو که در کنار همتای مصری خود، سامح شکری، در نشست خبری کوتاهی شرکت داشت همچنین تاکید کرد که ادامه مبارزه با گروه حکومت اسلامی، داعش، با خروج نیروهای آمریکایی از خاک سوریه منافاتی ندارد.

این نکته‌ای است که این مقام عالی‌رتبه در دولت دونالد ترامپ روز چهارشنبه هم در سفر خود به اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق، مورد اشاره قرار داده بود.

در همین زمینه خبرگزاری فرانسه در گزارش خود بر «شگفتی و سردرگمی» متحدان منطقه‌ای آمریکا تاکید کرده و سفر مایک پومپئو به این منطقه را تلاشی برای «فرونشاندن نگرانی» آنها توصیف کرده است.

وزیر خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه تاکید کرد که «۹۹ درصد» گروه داعش در سوریه نابود شده، اما مبارزه با تروریسم و گروه حکومت اسلامی از طرف آمریکا ادامه خواهد داشت.

مایک پومپئو قرار است تا ساعتی دیگر سخنرانی مهمی در دانشگاه آمریکایی قاهره درباره سیاست و خط‌مشی دولت آمریکا در مورد خاورمیانه داشته باشد.

اما نشست خبری آقای پومپئو با سامح شکری پس از دیدار این مقام آمریکایی با رئیس جمهور مصر انجام شد.

وزیر خارجه آمریکا چهارشنبه شب پس از دو توقف در اردن و عراق وارد قاهره شد.

در بیانیه اولیه وزارت خارجه آمریکا گفته شده بود آقای پومپئو به اردن، مصر، بحرین، امارات متحده عربی، قطر، عربستان سعودی، عمان و کویت خواهد رفت، اما او در جریان سفرش بدون اعلام قبلی به عراق نیز رفته‌ است.

وزیر خارجه آمریکا پیش از آغاز سفر خود نابودی داعش و روند مقابله با ایران را هم‌تراز یکدیگر آورده و گفته بود برای این کار ائتلافی منطقه‌ای شکل خواهد گرفت.

مایک پومپئو روز ۱۷ دی‌ماه نیز در گفت‌وگویی با شبکه سی‌ان‌بی‌سی آمریکا گفته‌ بود که خروج نیروهای آمریکایی از سوریه به معنای تغییر و دگرگونی در «تعهدات» کشورش برای نابودی داعش و جلوگیری از نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه نیست.

منابع: شبکه الجزیره، خبرگزاری فرانسه/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG