لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۸

پومپئو: جهان ایدئولوژی نفرت‌پراکنی خامنه‌ای را محکوم کند


مایک پومپئو
مایک پومپئو

در پاسخ به آیت‌الله خامنه‌ای که روز سه‌شنبه امارات را به خیانت متهم کرد، وزیر خارجه ایالات متحده از جهان خواست تا «ایدئولوژی مبتنی بر نفرت» رهبر جمهوری اسلامی را محکوم و طرد کند.

علی خامنه‌ای در واکنشی دیرهنگام اقدام امارات در عادی‌سازی روابط با اسرائیل را «خیانت» به دنیای اسلام، جهان عرب و مسئله فلسطین دانست.

بر اساس گزارش وب‌سایت رهبر جمهوری اسلامی، او روز سه‌شنبه ۱۱ شهریور گفت این تصمیم دولت امارات مانند یک «لکه ننگ» برای کسانی است که باعث شدند پای اسرائیل «در منطقه» باز شود.


در واکنش به این اظهار نظر،‌ مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، در یک پیام توییتری که روز چهارشنبه، ۱۲ شهریورماه، منتشر شد موضع رهبر جمهوری اسلامی را محکوم و تاکید کرد که آمریکا در کنار امارات متحده عربی ایستاده است.

این نخستین موضع‌گیری علی خامنه‌ای در قبال عادی‌سازی رابطه امارات با اسرائیل بود. مقام‌های حکومت جمهوری اسلامی همواره موجودیت اسرائيل را زیر سوال برده و تهدید به نابودی آن کرده‌اند.

پیش از او، حسن روحانی، رئیس‌‌ جمهوری ایران، نیز به امارات هشدار داده بود که نباید پای اسرائيل را به منطقه خلیج فارس باز کنند.


آقای پومپئو در توییت خود بار دیگر بر نکته‌ای انگشت گذاشته که به نظر می‌رسد مقامات جمهوری اسلامی ترجیح می‌دهند در سکوت از کنار آن رد شوند: مسئله مسلمانان اویغور در چین.

او در ادامه توییت خود نوشته است: «اگر به دنبال کسی هستی که به اسلام خیانت می‌کند، چین در تلاش است اویغورها را نابود کند.»

مایک پومپئو می‌نویسد که «چشم‌انتظار واکنش عمومی» علی خامنه‌ای به مسئله اویغورها در چین است.

این نخستین بار نیست که آقای پومپئو به سکوت مقامات جمهوری اسلامی ایران، به‌ویژه آیت‌الله خامنه‌ای، در برابر نقض حقوق مذهبی اویغورها در چین انتقاد وارد می‌کند.

پیشتر هم نماینده آمریکا در امور آزادی‌های مذهبی از سکوت کشورهای اسلامی در برابر «بازداشت‌های جمعی» اویغورهای مسلمان در چین ابراز یاس و ناامیدی کرده است.


در مقابل در ایران مقامات رسمی ترجیح داده‌اند به این انتقاد پاسخ نداده‌اند و در برابر رفتار حکومت چین با اویغورها هم‌چنان سکوت خود را حفظ می‌کنند.

این سکوت تا آنجا پیش رفته است که حتی در میان خود مقامات ایران دودستگی ایجاد شده و عده‌ای همچون علی مطهری به این مسئله انتقاد کرده و آن را نشانه ضعف تعبیر کرده‌اند.

آقای مطهری در مردادماه گذشته در توییتر نوشت که حکومت ایران به دلیل «نیازهای اقتصادی» به چین، درباره وضعیت مسلمانان در این کشور «مهر سکوت به لب زده» و این امر را «مایه سرشکستگی جمهوری اسلامی» توصیف کرد.

XS
SM
MD
LG