لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۲

جو بایدن ترکیب متنوع تیم اقتصادی خود را معرفی کرد


جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا
جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا

جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا، روز دوشنبه ۱۰ آذر اعضای ارشد تیم اقتصادی خود را معرفی کرد.

همان‌طور که پیشتر نیز اعلام شد جنت یلن، رئیس سابق بانک مرکزی ایالات متحده برای تصدی مقام وزارت خزانه‌داری آمریکا معرفی شد.

چند کارشناس لیبرال اقتصادی و سیاست‌گذاری از دیگر اعضای تیم اقتصادی آقای بایدن هستند که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما و بيل کلينتون در بخش‌های مختلف دولت فدرال مشغول خدمت بودند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، رئیس جمهوری منتخب آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیرا تندن، یکی از مشاوران بیل کلینتون و باراک اوباما ریاست اداره مدیریت و بودجه دولت فدرال را برعهده خواهد گرفت.

والی آدیمو، یکی از مقام‌های دولت اوباما و مدیرعامل بنیاد غیرانتفاعی رئیس جمهوری پیشین نيز به عنوان معاون وزارت خزانه‌داری معرفی شد.

سسیلیا راس، جارد رنستاین و هثر بوشی نیز به عنوان اعضای تیم مشاوران اقتصادی کاخ سفید در دولت بعدی حضور خواهند داشت.

آقای بایدن کوشیده است تا در ترکیب دولت و مشاوران ارشد کاخ سفید، بحث تنوع را در نظر بگیرد.

جنت یلن نخستین زن سیاستمدار تاریخ آمریکاست که در صورت تاييد صلاحيت هدایت وزارت خزانه‌داری را بر عهده خواهد گرفت.

همچنین والی آدیمو، نخستین آفریقایی‌تباری است که برای تصدی معاونت این وزارت‌خانه انتخاب می‌شود، همچنان‌که نیرا تندن نخستین زن آفریقایی‌تبار است که به مقام ریاست اداره مدیریت و بودجه دولت فدرال منصوب می‌شود.

هثر بوشی هم نخستین زن آفریقایی‌تبار است که برای تصدی مقام ریاست شورای امور اقتصادی کاخ سفید معرفی شده است.

در بخشی از بیانیه آقای بایدن آمده است: «همزمان با آغاز اقدامات ما برای کنترل شیوع ویروس کرونا، اعضای تیم اقتصادی وظیفه اجرای فوری طرح‌های تشویقی و کمک‌های اقتصادی را برعهده خواهند گرفت تا بتوانیم به سرعت اقتصاد کشور را احیا کنیم.»

جنت یلن در سال ۲۰۱۴ و دورانی که اقتصاد آمریکا پس از رکود شدید سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ در حال احیا بود به ریاست بانک مرکزی منصوب شد.

او در دور دوم ریاست جمهوری بیل کلینتون و همزمان با بحران مالی آسیا در پايان دهه ۱۹۹۰ مشاور اقتصادی رئیس جمهوری بود.

در صورت تایید صلاحیت خانم یلن او هدایت اقتصاد آمریکا را در شرایطی برعهده خواهد گرفت که تحت تاثیر بحران کرونا، نرخ بیکاری و نگرانی افکار عمومی نسبت به آینده به میزان چشمگیری افزایش یافته است.

نیرا تندن، که برای مقام ریاست اداره مدیریت و بودجه دولت فدرال معرفی شده است، در دوره رياست جمهوری بيل کلينتون فعاليت در نهادهای دولتی را آغاز کرد و در کارزار انتخاباتی اوباما-بايدن مسئول سياست داخلی بود.

او در سال‌های اخير رياست يک پژوهشکده ليبرال به نام «مرکز ترقی خواهی آمريکا» را بر عهده داشته است.

نامزدی نیرا تندن برای اداره مدیریت و بودجه به احتمال فراوان با مخالفت جمهوریخواهان روبه‌رو خواهد شد.

یکی از سناتورهای جمهوریخواه و مشاور میچ مک کانل، رئیس جمهوریخواه مجلس سنا، روز یک‌شنبه در توئیتر نوشتند که تایید صلاحیت نیرا تندن در مجلس سنا هیچ شانسی ندارد.

نتایج انتخابات کرسی‌های خالی مجلس سنا در ماه ژانویه اعلام می‌شود.

این در حالی است که برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی است که جمهوریخواهان، اکثریت مجلس را دست خواهند داشت و به این ترتیب، تایید صلاحیت افرادی که جو بایدن برای مشاغل کلیدی دولت آینده معرفی کرده است، با چالش‌های جدی روبه‌رو خواهد بود.

XS
SM
MD
LG