لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۵

مقام ارشد پنتاگون: طرح امنیتی آمریکا برای خلیج فارس به معنای ائتلاف نظامی علیه ایران نیست


یکی از مقامات ارشد پنتاگون به خبرگزاری رویترز گفت که ایالات متحده با تمهیدات امنیتی جدید خود در خلیج فارس، قصد تشکیل یک ائتلاف نظامی علیه ایران را ندارد، بلکه صرفا می‌خواهد مانع حمله به کشتی‌های تجاری شود.

کاترین ویلبارگر که طرح و نقشه آمریکا را در هفته جاری به اطلاع متحدان آن در ناتو رساند، عنوان کرد که این طرح بیشتر به معنای افزایش امکانات مراقبتی است تا آن که زمینه‌ساز یک عملیات باشد.

وی اظهار داشت: «این یک ائتلاف علیه ایران نیست... اگر قرار به مقابله با ایران باشد از چنین ساز و کاری استفاده نخواهد شد.»

به گفته این مقام پنتاگون، «هدف از چنین طرحی افزایش سطح هوشیاری و امکانات مراقبتی در قلمروی دریایی است تا بدین وسیله از اقدامات خرابکارانه ممانعت شود».

واشینگتن پس از آن که ایران را به دست داشتن در حملات اخیر به نفتکش‌ها در اطراف تنگه هرمز متهم ساخت، پیشنهاد تشکیل یک ساز و کار چندملیتی برای افزایش امنیت دریایی در خلیج فارس را مطرح کرد.

این پیشنهاد اما نگرانی‌هایی را در میان آن دسته از کشورهای اروپایی موجب شد که با تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، برای خروج واشینگتن از توافق هسته‌ای با ایران مخالف بوده‌اند.

اما خانم ویلبارگر در گفته‌های خود تاکید کرده که اینجا بحث تقابل نظامی با ایران مطرح نیست. وی همچنین بدون نام بردن از کشور خاصی گفته که دولت‌های بسیاری نسبت به این طرح ابراز علاقه کرده‌اند و می‌خواهند با ارزیابی ظرفیت‌های خود دریابند که چگونه می‌توانند مشارکت کنند.

به گفته او، ایالات متحده کشتی‌های کشورهای دیگر را اسکورت نمی‌کند و این به خود کشورهای شرکت‌کننده درطرح بستگی دارد که تصمیم بگیرند آیا اسکورت کشتی‌هایشان لازم است یا نه.

ایران که هر گونه نقش داشتن در حملات به نفتکش‌ها در خلیج فارس را تکذیب کرده است، تاکید دارد که کشورهای منطقه خود می‌توانند امنیت کشتیرانی در خلیج فارس را تامین کنند.

منبع: خبرگزاری رویترز؛ س.ن
XS
SM
MD
LG