لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۷

اعتراض شبانه زنان در آمریکا به احتمال لغو آزادی سقط جنین


بنای دادگاه عالی آمریکا
بنای دادگاه عالی آمریکا

در پی انتشار گزارشی مبنی بر احتمال حذف حق سقط جنین برای زنان در کل ایالات متحده، عده‌ای از زنان در برابر ساختمان دادگاه عالی این کشور و نقاط دیگر دست به تجمع اعتراضی زدند.

نانسی پلوسی، رهبر جناح اکثریت در مجلس نمایندگان آمریکا، نیز در واکنش به انتشار این گزارش در بامداد سه‌شنبه این خبر را «در صورت صحت» نشانه «بزرگ‌ترین محدودیت برای حقوق» آمریکایی‌ها در ۵۰ سال گذشته توصیف کرد.

اشاره خانم پلوسی به خبری است که وب‌سایت خبری پولیتیکو بامداد سه‌شنبه از رای «موقتی» اعضای محافظه‌کار دادگاه عالی آمریکا به حذف حق سقط جنین برای زنان منتشر کرد.

آن طور که پولیتیکو بر اساس «پیش‌نویس رای» نوشته است، دادگاه عالی در ماه فوریه گذشته به لغو قانون موسوم به «رو علیه وِید» رای داده، اما چون این رای هنوز به تایید نهایی نرسیده، در وب‌سایت دادگاه عالی نیز به طور رسمی منتشر نشده است.

اکثریت دادگاه عالی آمریکا که ۹ عضو دارد هم‌اکنون در دست اعضای محافظه‌کار این نهاد قانون‌گذاری است که درباره وضع قانون برای کل ایالات متحده تصمیم می‌گیرد.

دونالد ترامپ در دوره چهار ساله ریاست جمهوری خود این فرصت را یافت که سه عضو این دادگاه را تعیین کند. با انتخاب این سه عضو، اکثریت در این دادگاه با شش نفر در برابر سه نفر به محافظه‌کاران رسید.

پولیتیکو نوشته است که دوشنبه شب به نسخه‌ای از پیش‌نویس رای دادگاه عالی دست یافته که قاضی ساموئل آلیتو نوشته و در روز ده فوریه گذشته درباره آن رای‌گیری شده است.

قاضی آلیتو نوشته است: «رو از همان ابتدا مطلقا اشتباه بود.» اشاره او به قانون «رو علیه وید» است که در سال ۱۹۷۳ پس از سال‌ها تلاش زنان تصویب شد و حق سقط جنین را به قانون اساسی آمریکا اضافه کرد.

از زمانی که اکثریت دادگاه عالی با کمک دونالد ترامپ به دست محافظه‌کاران افتاد، جناح مقابل یعنی لیبرال‌ها و به‌ویژه زنان این نگرانی را پیدا کرده بودند که دادگاه عالی دیر یا زود به سراغ این قانون خواهد رفت.

محافظه‌کاران در آمریکا که با حزب جمهوری‌خواه نمایندگی می‌شوند معتقدند که حق حیات را خدا می‌دهد و کسی حق قطع کردن یا نابودی آن را ندارد.

در مقابل زنان بسیاری در آمریکا هستند، به‌ویژه در میان زنان جوان،‌ که عقیده دارند باید بر بدن خود کنترل داشته و حق تصمیم‌گیری از خود آنان باشد.

خانم نانسی پلوسی، از حزب دموکرات، روز سه‌شنبه در توییت خود رای احتمالی دادگاه عالی به حذف سقط جنین را در صورت نهایی شدن «بدترین و مخرب‌ترین تصمیم در تاریخ مدرن» توصیف کرده است.

همزمان عده‌ای از زنان شبانه در برابر ساختمان دادگاه عالی برای اعتراض به این تصمیم «موقتی» گرد هم آمدند و شعار دادند.

XS
SM
MD
LG