لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۲

ایالات متحده بحران اوکراین را به شورای امنیت ارجاع می‌دهد


شورای امنیت سازمان ملل متحد
شورای امنیت سازمان ملل متحد

ایالات متحده اعلام کرد که به خاطر آن‌چه «رفتار تهدیدآمیز» روسیه خوانده است، خواستار برگزاری نشستی در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای حل بحران اوکراین شده است.

لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد، روز پنج‌شنبه ۷ بهمن در بیانیه‌ای گفت: «بیش از ۱۰۰ هزار نیروی روسی در مرز اوکراین مستقر شده‌اند و روسیه در صدد اقداماتی برای بی‌ثبات کردن اوکراین است که این امر تهدیدی آشکار علیه صلح و امنیت بین‌المللی و منشور سازمان ملل به‌شمار می‌رود.»

وی افزود: «همان‌طور که ما بی‌وقفه در پی راه‌حلی دیپلماتیک برای کاهش تنش‌ها هستیم،... شورای امنیت باید واقعیات را کامل بررسی کند و در نظر داشته باشد که تهاجم دوباره روسیه اوکراین چه خطراتی برای اوکراین، روسیه، اروپا و تعهدات و اصول اساسی نظم بین‌المللی خواهد داشت.»

به گفته او، اکنون شورای امنیت در پی افزایش نگرانی‌ها از حمله روسیه به کشور همسایه خود با موضوعی «حیاتی» در رابطه با صلح و امنیت بین‌المللی مواجه است.

سفیر ایالات متحده سپس عنوان کرد: «اکنون زمان دست روی دست گذاشتن نیست. ‌هم‌اکنون لازم است که شورای امنیت توجه کاملی به موضوع داشته باشد و ما مشتاقانه منتظر مباحثاتی سرراست و هدفمند در روز دوشنبه هستیم.»

روسیه به عنوان یکی از پنج عضو دائمی شورای امنیت از حق وتوی تمامی قطعنامه‌های این شورا برخوردار است. اما لیندا توماس-گرینفیلد گفت که این نشست بیش از هر چیزی فرصتی برای افشای اقدامات روسیه و منزوی ساختن کرملین به خاطر رفتارهای خصمانه آن علیه اوکراین است.

روز پنج‌شنبه همچنین جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، در تماسی تلفنی با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، بر حمایت واشینگتن از کی‌یف تاکید کرد.

بر اساس اطلاعیه کاخ سفید، آقای بایدن تصریح کرده که آمریکا و متحدان آن آماده هستند تا در صورت تهاجم دوباره روسیه به اوکراین، پاسخی قاطع به مسکو بدهند.

این اطلاعیه می‌افزاید که رئیس جمهور ایالات متحده عنوان کرده که واشینگتن در حال بررسی حمایت‌های کلان اقتصادی بیشتر از اوکراین در میانه فشارهای ناشی از تهدیدهای نظامی روسیه است.

مقامات دولت آمریکا پیش از این بارها به روسیه هشدار داده‌اند که حمله این کشور به اوکراین تبعات خردکننده اقتصادی برای مسکو خواهد داشت. روسیه اما علی‌رغم استقرار یکصد هزار نیروی نظامی در مرز اوکراین و برگزاری رزمایش نظامی در منطقه می‌گوید که برنامه‌ای برای حمله به کشور همسایه خود ندارد.

با استفاده از گزارش‌‌های‌ خبرگزاری فرانسه و آلمان؛ س.ن
XS
SM
MD
LG