لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۴

آمریکا: ایران در بحران یمن نقش مثبتی ندارد و حوثی‌ها را مسلح می‌کند


تیم لِندِرکینگ، نماینده ویژه آمریکا در امور یمن، با انتقاد از نقش ایران در بحران یمن می‌گوید که نقش ایران «مثبت نیست» و حکومت ایران را متهم کرد که شبه‌نظامیان حوثی را تسلیح می‌کند و به آنها آموزش می‌دهد.

او که روز جمعه، ۱۲ آذرماه، در نشستی در کنفرانس مجازی گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای سخن می‌گفت، بحران یمن را یک بحران جهانی خواند و گفت این بحران «ناوبری جهانی را تهدید می‌کند».

اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، روز گذشته با حمایت از شبه‌نظامیان حوثی آنها را «بچه‌های فرهنگ مقاومت» خواند و گفت حوثی‌ها قبلا «غیر از کلاشینکف و آرپی‌جی چیزی نداشتند» ولی در این سال‌ها به «زیباترین شکل جنگیدند» و «امروز موشک با برد بیش از هزار کیلومتر و هواپیمای بدون سرنشین می‌سازند».

شبه نظامیان حوثی‌ یمن که از حمایت نظامی و مالی ایران برخوردار هستند، از سال ۹۴ با شورش علیه دولت قانونی یمن بر بخش‌های زیادی از این کشور به‌ویژه صنعا، پایتخت، تسلط پیدا کرده‌اند.

دولت یمن که در عدن، جنوب کشور، مستقر است از مارس ۲۰۱۵ با همکاری یک ائتلاف نظامی به رهبر عربستان وارد جنگ با حوثی‌ها شده است.

جنگ یمن که از آن به عنوان جنگ نیابتی ایران و عربستان سعودی یاد می‌شود، یکی از پیچیده‌ترین بحران‌ها در منطقه و در عرصه بین‌المللی توصیف شده است.

دولت آمریکا در ماه‌های گذشته با فشار بر عربستان سعودی، خواستار پایان بخشیدن به جنگ در یمن شده، اما در عین حال از عدم نقش‌آفرینی ایران برای حل این بحران نیز ابراز نارضایتی کرده است.

عربستان سعودی در ماه مارس طرح آتش‌بس سراسری در یمن و بازگشایی تمامی بنادر و فرودگاه‌ها را به عنوان گامی برای تقویت تلاش‌های دیپلماتیک با هدف پایان دادن به جنگ را پیشنهاد کرد ولی با توجه به مخالفت حوثی‌ها این پیشنهاد به جایی نرسید.

شورشیان حوثی می‌گویند قبل از توافق در مورد آتش‌بس محاصره هوایی و دریایی یمن توسط عربستان سعودی و نیروهای دولتی باید پایان یابد.

همچنین یکی از شرط‌های اصلی شورشیان حوثی برای از سرگیری مذاکرات با دولت یمن بازگشایی فرودگاه عدن است که از سال ۲۰۱۶ به دلیل محاصره بنادر و فرودگاه‌ها توسط عربستان سعودی تعطیل شده است.

سازمان ملل متحد، جنگ داخلی یمن را بدترین بحران انسانی جهان نامیده است. برنامه توسعه سازمان ملل روز سه‌شنبه دوم آذر اعلام کرد که تلفات انسانی مستقیم و غیرمستقیم جنگ هفت ساله یمن تا پایان سال جاری میلادی به ۳۷۷ هزار نفر خواهد رسید.

بر اساس یافته‌های این پژوهش جدید، حدود ۶۰ درصد از این رقم تلفات غیرمستقیم جنگ مثل مرگ بر اثر قحطی، بیماری و فقدان آب آشامیدنی سالم است. بنابراین می‌توان تخمین زد که حدود ۱۵۰ هزار نفر از تلفات نتیجه مستقیم درگیری‌های نظامی خواهد بود.

به گفته برنامه توسعه سازمان ملل، اکثریت قربانیان غیرمستقیم جنگ یمن را کودکان تشکیل می‌دهند که به طور ویژه در برابر سوء تغذیه و گرسنگی آسیب‌پذیرند. این گزارش می‌افزاید: «در طول سال ۲۰۲۱ در هر ۹ دقیقه یک کودک یمنی تحت تاثیر جنگ می‌میرد.»

​برنامه توسعه سازمان ملل در گزارش‌های قبلی خود نیز هشدار داده بود که جنگ در یمن که فقیرترین کشور خاورمیانه است، روند توسعه این کشور را دو دهه به عقب بازگردانده است.

XS
SM
MD
LG