لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۴

اعمال محدودیت بر تردد دیپلمات‌های ایرانی در آمریکا


وزیر خارجه ایران در نیویورک
وزیر خارجه ایران در نیویورک

گزارش‌ها حاکی است که آمریکا برای تردد همه دیپلمات‌ها و خانواده‌های آنها در آمریکا محدودیت وضع کرده است. ایران ۱۳ دیپلمات در دفتر نمایندگی خود در سازمان ملل دارد.

خبرگزاری رویترز روز سه شنبه، ۲۵ تیرماه، گزارش داد که آمریکا با ارسال نامه‌ای به نمایندگی دیپلماتیک ایران در سازمان ملل در نیویورک خواسته است دیپلمات‌ها و خانواده‌های آنها تنها در مسیر سازمان ملل، دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل، اقامتگاه سفیر ایران و فرودگاه جان اف. کندی تردد کنند.

این مسیرها دقیقا محدودیت‌هایی است که آمریکا در سفر محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران به نیویورک در روز یک‌شنبه گذشته اعمال کرد.

مایک پومپئو همتای آمریکایی وی در مصاحبه با واشینگتن پست گفته بود، وقتی دیپلمات‌های آمریکایی اجازه ندارند به تهران بروند، ما هم دلیلی برای گشت و گذار آزادانه دیپلمات‌های ایرانی در نیویورک نمی‌بینیم.

نامه آمریکا به نمایندگی دیپلماتیک ایران در سازمان ملل در شهر نیویورک به تاریخ ۱۲ ژوئیه (جمعه هفته گذشته) که رویترز نسخه‌ای از آن را دیده است، می گوید به غیر از دیپلمات‌ها و خانواده‌هایشان، نمایندگان دولت ایران که به آمریکا سفر می‌کنند نیز مشمول این محدودیت تردد می‌شوند و هر برنامه‌ای برای سفر به خارج از این محدوده باید حداقل پنج روز قبل به وزارت خارجه آمریکا اطلاع داده و توسط اداره دفاتر خارجی این وزارتخانه تایید شود.

نمایندگی ایران در سازمان ملل همچنین باید محل اقامت یا هتل اعضای خود را برای تایید به وزارت خارجه آمریکا ارسال کند.

در این زمینه رویترز از قول یک مقام وزارت خارجه ایران نوشته است که محدودیت‌های اعمال شده بر تردد ظریف، تاثیری بر کارهای وی در نیویورک نداشته است.

یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرده است که محدودیت اعمال شده برای محمدجواد ظریف کاملا با توافق آمریکا و سازمان ملل متحد در سال ۱۹۴۷ مطابقت دارد.

بر اساس «قرارداد دفاتر نمایندگی» سازمان ملل که در سال ۱۹۴۷ امضا شد، از آمریکا خواسته شده است که به دیپلمات‌های خارجی اجازه دسترسی و حضور در سازمان ملل را بدهد، اما آمریکا می‌گوید می‌تواند به‌ خاطر مسائل «امنیتی، تروریسم و سیاست خارجی» از صدور ویزا برای دیپلمات‌ها امتناع کند.

قبلا، طبق قوانین آمریکا دیپلمات‌های کشورهایی مانند کره شمالی، سوریه و ایران حق داشتند در محدوده ۴۰ کیلومتری میدان کلمبوس واقع در میدتاون منهتن نیویورک تردد کنند.

درباره ظریف، نامه وزارت خارجه آمریکا می‌گوید که هدف سفر وی تنها حضور در نشست سازمان ملل است و وی باید تمام فعالیت‌های خود را به این امر معطوف کند.

آقای ظریف در سفر خود به آمریکا در اقامتگاه سفیر جمهوری اسلامی ایران با رسانه‌های آمریکایی و بریتانیایی مصاحبه کرد.

آمریکا اردیبهشت پارسال از برجام خارج شد و تحریم‌های سختی علیه ایران وضع کرد. طی ماه‌های گذشته، علائم متضادی از روابط رو به تنش دو کشور دیده شده است. اخیرا ظریف در گفت‌وگو با شبکه «ان‌بی‌سی» آمریکا گفت که ایران آماده مذاکره با آمریکا بر سر توافق هسته‌ای و موضوع موشکی است، اما این موضوعات در گرو پایان تحریم‌ها و ورود به مسائلی مانند فروش سلاح آمریکا به کشورهای عرب خلیج فارس است.

دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری ایالات متحده، روز سه‌شنبه گفت پیشرفت‌های زیادی در ارتباط با ایران به‌دست آمده و واشینگتن خواستار کمک و همکاری با ایران است.

اظهارات ظریف درباره مذاکره بر سر برنامه موشکی ایران به سرعت با تکذیب وزارت خارجه مواجه شد.

عباس موسوی سخنگوی این وزارتخانه در فضای مجازی نوشت: «سخنان آقای ظریف به مجری شبکه ان‌بی‌سی نیوز، دقیق، هوشمندانه و به قول اهل فن تعلیق به محال بود.»

به عبارت ساده، ظریف خواسته «شرطی محال» برای مذاکره با آمریکا بگذارد، وگرنه ایران تمایلی به گفت‌و‌گو بر سر توان موشکی خود ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است رئیس ‌جمهوری و وزیر خارجه آن کشور چندین بار گفته‌اند آماده گفت‌وگوی بدون پیش‌شرط با ایران هستند؛ حال ایرانی‌‌ها فقط باید نشان دهند که آماده گفت‌وگو هستند.

منابع: رویترز، ان‌بی‌سی، صداوسیما، رادیوفردا/ ف. ق./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG