لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۶

آمريکا خواهان يک پيمان هسته‌ای همه جانبه با روسيه است


مارشال بیلینگسلی همچنین گفته است٬ آمریکا خواهان پیوستن چین به توافق جدید است.
مارشال بیلینگسلی همچنین گفته است٬ آمریکا خواهان پیوستن چین به توافق جدید است.

نماینده ویژه ریاست جمهوری آمریکا در زمینه کنترل تسلیحاتی روز سه شنبه سوم تیر پس از مذاکره با روسیه گفت٬ آمریکا خواهان آن است که پیمان هسته‌ای اصلی بین دو کشور تمامی سلاح‌های اتمی را دربربگیرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز مارشال بیلینگسلی درعین حال گفت٬ واشینگتن به چین فشار خواهد آورد تا به این توافق جدید که قرار است جایگزین پیمان «استارت نو» شود بپیوندد.

پیمان جدید کاهش تسلیحات راهبردی موسوم به «استارت نو» که درسال ۲۰۱۰ بین روسیه و آمریکا امضا شد در فوریه سال ۲۰۲۱ به پایان خواهد رسید.

مارشال بیلینگسلی افزود دو طرف در مورد تشکیل گروه‌های فنی و دور دیگری از مذاکرات در پایان ماه ژوئیه و یا اوایل اوت توافق کرده اند ولی در مورد گروه‌های فنی جزییات بیشتری ارائه نداد.

به گفته آقای بیلینگسلی واشینگتن خواهان مشارکت چین در این توافق جدید است چون معتقد است که چین به شکل پنهانی در حال توسعه زرادخانه هسته‌ای خود و افزایش برد این تسلیحات است ولی مسکو طرفدار یک توافق چند جانبه و احتمالا با مشارکت فرانسه و بریتانیا است.

او روز دوشنبه پس از دور اول مذاکرات با مقامات روسیه در شهر وین در یک نشست خبری گفت:«ایالات متحده معتقد است و تلاش می کند که توافق بعدی در زمینه کنترل تسلیحاتی تمامی سلاح‌های هسته‌ای و نه فقط سلاح‌های هسته‌ای موسوم به راهبردی را دربربگیرد.»

طبق پیمان «استارت نو» روسیه و آمریکا فقط می توانند هزار و ۵۵۰ سلاح هسته‌ای مستقر کنند که خیلی کمتر از چندین هزار سلاح هسته‌ای است که هر یک از دو کشور دارند.

دولت آمریکا سال گذشته از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد، مصوب سال ۱۹۸۷ خارج شد.

مقامات آمریکا در آن زمان گفتند که روسیه با نقض این پیمان چندین واحد از موشک‌های کروز را در سراسر آن کشور مستقر کرده و برخی از آنها «قادرند نقاط حساس در اروپا را هدف بگیرند.»

روسیه این ادعا را رد کرد و گفت٬ این موشک‌ها به دلیل برد محدود مشمول پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد نمی‌شوند.

یک توافق همه جانبه تر در مورد تمامی سلاح‌های هسته‌ای از بروز چنین اختلاف‌هایی پیشگیری خواهد کرد و مانع تضعیف بیشتر چارچوب‌های عمومی کنترل تسلیحات هسته‌ای خواهد شد.

چین که قدرت هسته‌ای آن در مقایسه با آمریکا و روسیه بسیار ضعیف تر است تاکنون با تلاش‌های آمریکا برای مشارکت آن کشور در مذاکرات مخالفت کرده است.

مارشال بیلینگسلی قبل از شروع مذاکرات با مقام‌های روسیه عکسی از صندلی خالی چین دور میز مذاکرات را منتشر کرد. دولت چین این کار را یک «اقدام نمایشی» توصیف و رد کرد.

روسیه نیز می‌گوید٬ بعید است که چین به این مذاکرات بپیوندد.

XS
SM
MD
LG