لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۶

کاخ سفید هنوز در مورد زمان اعمال تحریم‌های تازه علیه روسیه تصمیم نگرفته است‎


پرچم ایالات متحده و روسیه
پرچم ایالات متحده و روسیه

چندی پس از سخنان سفیر ایالات متحده در سازمان ملل مبنی بر تحریم‌های تازه علیه شرکت‌های روسی به خاطر حمایت‌ آن‌ها از بشار اسد، سخنگوی کاخ سفید گفت دولت آمریکا همچنان در حال ارزیابی تحریم‌ها است و تصمیم نهایی در آینده نزدیک گرفته خواهد شد.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، ۲۶ فروردین ماه اعلام کرده بود استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آن کشور، تحریم‌های تازه را در روز دوشنبه اعلام خواهد کرد. خانم هیلی گفته بود این تحریم‌ها «مستقیما هرگونه شرکتی که با تجهیزات [بشار] اسد [رئیس‌جهموری سوریه] و استفاده از سلاح‌های شیمیایی در ارتباط است، را هدف قرار می‌دهد». سفیر آمریکا افزوده بود «ما در حال فرستادن پیامی قوی هستیم و امیدواریم که آن‌ها، این پیام را بشنوند».

با این حال گزارش‌های تازه‌ای در مورد این تحریم‌ها و زمان احتمالی اعمال آن‌ها در رسانه‌های آمریکایی منتشر شده و دو مقام ارشد کاخ سفید آمریکا نیز سخنان دیگری را مطرح کرده‌اند.

روزنامه واشینگتن‌پست گزارش داده بود که دونالد ترامپ، فعلا وضع تحریم‌های جدید اقتصادی علیه روسیه را متوقف کرده‌است. خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا گزارش مشابهی منتشر کرده و می‌گوید تحریم‌ها فعلا متوقف شده‌اند و ممکن است در صورت حملات تازه سایبری از سوی روسیه و یا دیگر اقدامات آن کشور، اجرایی شوند.

جامعه اطلاعاتی آمریکا، روسیه را متهم به دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری آن کشور کرده و می‌گوید مسکو برای انتخابات پیش‌رو در ایالات متحده نیز برنامه مشابهی دارد. روسیه این اتهام‌ها را رد کرده‌است.

سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به خبرنگارانی که خواستار توضیحات او در مورد تحریم‌های احتمالی شده بودند گفته است «ما در حال ارزیابی تحریم‌های تازه علیه روسیه هستیم و تصمیم در آینده نزدیک گرفته خواهد شد».

لری کودلو، مشاور ارشد ترامپ در امور اقتصادی، گفته نیکی هیلی «جلوتر از بقیه» سخنان مربوط به تحریم‌ها را مطرح کرده است و «شاید در لحظاتی گیج شده ‌باشد». این گفته‌ها با واکنش خانم هیلی روبه‌رو شده است. سفیر آمریکا به شبکه خبری فاکس گفته «با احترامات فائقه، من گیج نمی‌شود».

ایالات متحده تا کنون تحریم‌های مختلفی را علیه روسیه، به‌دلیل اتهام‌های مربوط به دخالت در انتخابات، حمایت از بشار اسد، اتهام دخالت در اوضاع داخلی اوکراین و ضمیمه‌کردن شبه‌جزیره کریمه، وضع کرده‌است. همزمان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در موارد مختلف از تمایل خود برای دیدار با ولادیمیر پوتین و یا برقراری روابط نزدیک‌تر با مسکو سخن گفته‌است.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، فاکس، واشینگتن‌‌پست|ت.ت|
XS
SM
MD
LG