لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۲

آمریکا به روسیه درباره پیامدهای «فاجعه‌بار» استفاده از سلاح هسته‌ای علیه اوکراین هشدار داد


جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا
جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا

جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا روز یکشنبه سوم مهر ماه به روسیه نسبت به «پیامدهای فاجعه‌بار» هرگونه استفاده از سلاح هسته‌ای علیه اوکراین هشدار داد.

جیک سالیوان در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «ان‌بی‌سی» گفت که ایالات متحده به هرگونه استفاده روسیه از تسلیحات هسته‌ای علیه اوکراین پاسخ خواهد داد و مسکو با پیامدهای فاجعه‌باری مواجه خواهد شد.

مشاور امنیت ملی آمریکا تاکید کرد: «اگر روسیه از این خط (قرمز)عبور کند، عواقب فاجعه‌باری برای روسیه در پی خواهد داشت.»

ولادیمیر پوتین در هفته جاری هنگام اعلام «بسیج محدود» مردم روسیه برای شرکت در جبهه‌های جنگ اوکراین و در شرایطی که روسیه در دوره اخیر متحمل ناکامی‌های زیادی شده، به صراحت تهدید استفاده از سلاح هسته‌ای را مطرح کرد.

ولادیمیر پوتین روز ۳۰ شهریور تهدید کرد، در صورتی که «تمامیت ارضی» روسیه با خطر روبه‌رو شود، این کشور به سلاح هسته‌ای متوسل خواهد شد.

اما لیز تراس، نخست‌وزیر بریتانیا گفت که بریتانیا و متحدانش نباید به تهدیدات پوتین توجه کنند، ولادیمیر پوتین مرتکب اشتباهی استراتژیک شده است، زیرا او قدرت واکنش غرب را پیش‌بینی نکرده بود.

نخست وزیر بریتانیا به سی‌ان‌ان گفت: «ما نباید به تهدیدهای ساختگی او گوش دهیم. در عوض، آنچه باید انجام دهیم این است که به تحریم روسیه و حمایت از اوکراینی‌ها ادامه دهیم.»

روسیه از اسفندماه سال گذشته تهاجم نظامی به اوکراین را آغاز کرده است. اما نیروهای روسی طی هفته‌های اخیر در مقابل ضدحملات نظامیان اوکراینی مجبور به عقب‌نشینی گسترده‌ای شده‌اند.

در همین حال، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، روز یکشنبه با اشاره به همه‌پرسی در مناطق اشغال‌شده خاک اوکراین گفت، این مناطق در صورت ضمیمه شدن به روسیه از حمایت کامل مسکور برخوردار خواهند شد. کشورهای غربی به شدت از این همه‌پرسی در مناطق اشغالی اوکراین انتقاد کرده‌اند.

به گزارش رویترز، رای‌گیری در چهار منطقه اشغالی اوکراین با هدف الحاق سرزمینی به روسیه روز یکشنبه برای سومین روز ادامه یافت. پارلمان روسیه می‌تواند ظرف چند روز برای رسمی کردن الحاق این مناطق اقدام کند.

با الحاق چهار منطقه اشغالی اوکراین، شامل استان‌های لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپروژیا که حدود ۱۵ درصد از خاک اوکراین را تشکیل می‌دهند، مسکو می‌تواند تلاش‌ها نظامی برای بازپس‌گیری این مناطق را حمله به خاک روسیه اعلام کند و بدین شکل کرملین توجیهی برای استفاده از تسلیحات هسته‌ای پیدا خواهد کرد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، روز شنبه تاکید کرد که «کی‌یف» و کشورهای غربی هرگز «همه‌پرسی غیرقانونی» روسیه در مناطق اشغالی را به رسمیت نخواهند شناخت.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، هشدار داده است که روسیه با عواقب سنگین برگزاری همه‌پرسی در مناطق اشغالی اوکراین مواجه خواهد شد.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG