لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۳

آمریکا و روسیه «بزرگ‌ترین فروشندگان جنگ‌افزار» در جهان


«جنگ‌افزارهای آمریکایی به ۹۸ کشور جهان صادر شده‌اند. بخش عمده‌ای از این صادرات مربوط به هواپیماهای جنگی و ترابری می‌شود»
«جنگ‌افزارهای آمریکایی به ۹۸ کشور جهان صادر شده‌اند. بخش عمده‌ای از این صادرات مربوط به هواپیماهای جنگی و ترابری می‌شود»

نتایج تازه‌ترین تحقیقات یک مرکز عمده مطالعاتی، نشان می‌دهد که ایالات متحده و سپس روسیه، بزرگ‌ترین فروشندگان جنگ‌افزار و تجهیزات نظامی در پنج سال گذشته بوده‌اند.

بنا به گزارش انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم (SIPRI) در پنج سال گذشته سود ناشی از ۳۴ درصد کل جنگ‌افزارهای فروخته‌شده در سراسر جهان به ایالات متحده رسیده‌است؛ روسیه نیز فروشنده مجموعا ۲۰ درصد از کل تجهیزات نظامی بوده‌است.

تازه‌ترین گزارش موسسه «سیپری»، ۲۰ اسفند ماه منتشر شده‌است. انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم که در سوئد مستقر است، از نهادهای به‌نام مطالعاتی، در زمینه خرید و فروش جنگ‌افزار و مسائل مربوط به جنگ و صلح است.

به گفته این مرکز، ایالات متحده که بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ فروشنده ۳۰ درصد جنگ‌افزار بود، در پنج ساله اخیر چهار درصد بیشتر سلاح و ادوات نظامی فروخته‌است.

اود فلورانت، مدیر پژوهش‌های مربوط به خرید و فروش جنگ‌افزار در این موسسه، می‌گوید بر پایه معاملات تسلیحاتی در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما، صادرات سلاح آمریکا بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ به بالاترین میزان از پایان دهه نود میلادی تا کنون، رسیده‌است.

خانم فلورانت می‌گوید قراردادهای دوره اوباما، و نیز معاملات تسلیحاتی در سال ۲۰۱۷ میلادی -دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ- باعث می‌شود «ایالات متحده در سال‌های پیش‌رو بزرگ‌ترین صادرکننده جنگ‌افزار در جهان باقی بماند».

به گفته انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم، جنگ‌افزارهای آمریکایی به ۹۸ کشور جهان صادر شده‌اند. بخش عمده‌ای از این صادرات مربوط به هواپیماهای جنگی و ترابری می‌شود.

موسسه مطالعاتی در استکهلم گفته‌است روسیه، در مقام دوم، به ۴۷ کشور جهان، از جمله برای شورشیان در اوکراین، سلاح ارسال کرده‌است. با این وجود فروش جنگ‌افزار روسیه در پنج‌ساله اخیر، هفت درصد نسبت به پنج‌ساله قبلی کاهش داشته‌است.

پس از این دو، فرانسه، آلمان و چین قرار دارند.

گزارش تازه انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم یک ماه پس از آن منتشر می‌شود که موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک در لندن، ارزیابی سالانه خود از توان نظامی و هزینه دفاعی کشورهای جهان را در کتابی تحت عنوان «موازنه نظامی ۲۰۱۸» منتشر کرد.

بنا به ارزیابی موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک در لندن، آمریکا به روال سال‌های گذشته در صدر جدول رتبه‌بندی هزینه‌های نظامی جهان قرار دارد؛ پس از آن کشور نیز چین، عربستان سعودی، روسیه و هند قرار دارند. این موسسه یادآوری کرده‌است بر پایه استراتژی دفاع ملی آمریکا که در ژانویه ۲۰۱۸ منتشر شد، احتمال جنگ میان قدرت‌های بزرگ «یکی از چالش‌های عمده ایالات متحده آمریکا» است، روسیه همچنان «مهمترین عامل نگرانی» در بخش‌های بزرگی از اروپا است و روند رو به رشد نوسازی ارتش چین ادامه دارد.

برپایه گزارش خبرگزاری فرانسه و خبرگزاری آلمان|ت.ت|
XS
SM
MD
LG