لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۶

تحریم اتباع ایران به اتهام نفوذ در انتخابات آمریکا؛ تعیین پاداش ده میلیون دلاری از طرف آمریکا


حسین کاظمی (بالا)، سجاد کاشیان در صفحه تعیین پاداش در وب‌سایت وزارت خارجه آمریکا
حسین کاظمی (بالا)، سجاد کاشیان در صفحه تعیین پاداش در وب‌سایت وزارت خارجه آمریکا

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه ۲۷ آبان شش تن و یک شرکت متعلق به افراد ایرانی‌الاصل را به اتهام اخلال در آخرین انتخابات ریاست جمهوری و تلاش برای ضربه زدن به اعتماد رای‌دهندگان به سیستم انتخاباتی آمریکا تحریم کرد.

افزون بر آن، علیه دو تن از این افراد کیفرخواستی به عنوان متهم به دادگاه نیویورک ارائه و برای هر گونه اطلاعاتی درباره آنها جایزه ده میلیون دلاری تعیین شده است.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی در وزارت خزانه‌داری آمریکا، اوفک، اعلام کرد که افراد تحریم شده کسانی هستند که «مهره‌های بازی» جمهوری اسلامی ایران برای اثرگذاری و نفوذ تخریبی در انتخابات آمریکا بوده‌اند.

بر اساس این گزارش، آمریکا رخنه‌ سایبری توسط عوامل تحت حمایت دولت‌ها، از جمله مهره‌های ایرانی را شناسایی کرده است.

اوفک گفته است که شرکت یادشده و شش فرد تحریم شده در فاصله چهار ماه میان اوت ۲۰۲۰ تا نوامبر ۲۰۲۰، که با اوج کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مقارن بود، از طریق آنلاین، اهداف خود را پیش بردند.

بر اساس این گزارش، افراد یادشده موفق به دسترسی به حساب‌های برخی از رسانه‌های آمریکایی و ۱۱ وبسایت دولتی شده یا در تلاش برای دسترسی به آنها بودند اما در هرحال، می‌توانستند محتوای این حساب‌ها را دست‌کم در یک ایالت، ویرایش کنند. در آن حساب اطلاعات صدهزار رای‌دهنده موجود بود. اف‌بی‌آی، پلیس امنیت داخلی آمریکا، بعدا این دسترسی را از مهاجمین سایبری سلب کرد.

بر اساس بیانیه اوفک، این افراد و شرکت تحریم شده، از جمله اطلاعات کذب منتشر کرده و یا ویدیویی با محتوای جعلی و ای‌میل‌هایی تهدیدآمیز برای رای‌دهندگان ارسال کردند.

ویدیو با محتوای تقلبی ادعا کرده بود که سامانه انتخابات آمریکا به گونه‌ای درهم ریخته است که آرای جعلی را تشخیص نمی‌دهد. ای‌میل تهدیدآمیز برای گروه راست افراطی آمریکایی «پسران مفتخر» که از حامیان دونالد ترامپ بودند، ارسال شده بود.

شرکتی که از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم شده، «ایمن‌نت پاساردگاد» معرفی شده زیرا به گفته اوفک، «هدایت» اقدامات نفوذی و مخرب آنلاین را بر عهده داشته است.

اوفک تاکید کرده که عوامل شرکت «ایمن‌نت پاسارگاد» قبلا شرکتی دیگر با نام «نت‌پیگرد سماوات» داشتند که پیش‌تر به دلیل ارتباط با یگان سایبری سپاه پاسداران ایران از سوی آمریکا تحریم شد اما آن‌ها نام شرکت را تغییر دادند.

شش فرد تحریم شده عبارتند از سید محمد‌حسین موسی‌ کاظمی، سجاد کاشیان، مصطفی سرمدی، سیدمهدی هاشمی طغرل‌جردی، حسین اکبری نوده و محمد باقر شیرین‌کار.

اقدامات دو فرد از شش ایرانی‌تبار تحریم شده از سوی وزارت خزانه‌داری وخیم‌تر تشخیص داده شده و از این رو علیه آنها کیفرخواست به دادگاه ارائه شده است. این دو محمد‌حسین موسی‌ کاظمی ۲۴ ساله و سجاد کاشیان ۲۷ ساله هستند.

ممکن است ۱۵ تا ۲۰ سال حبس در انتظار این دو فرد باشد. در بیانیه دولت آمریکا تاکید شده که محل زندگی این دو نفر ایران است و اقدامات آنها از ایران هدایت می‌شده است.

با تحریم اوفک، هر نوع اموال و حساب بانکی افراد و شرکت‌های تحریم شده، مسدود می‌شود و شهروندان یا شرکت‌های آمریکایی و حتی بین‌المللی از ارتباط کاری و مالی با افراد و شرکت هدف، منع می‌شوند.

از گزارش وزارت خزانه‌داری آمریکا چنین برمی‌آید که کیفرخواست ارائه شده علیه دو متهم، ممکن است وخیم‌تر نیز بشود زیرا این وزارت‌خانه از همه افرادی که از فعالیت‌های این دو آگاهی‌هایی دارند، درخواست کرده که اطلاعات متقن و مهم ارائه کرده و ۱۰ میلیون دلار پاداش بگیرند.

وزارت امور خارجه آمریکا در یک برنامه دیرینه با عنوان «پاداش برای عدالت»، با هدف دریافت اطلاعات از مجرمین خطرناک، دادن مبالغ کلان مالی را تصویب کرده است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه در این ارتباط گفت «تحریم عوامل سایبری ایرانی، نشان داده که وزارت خزانه‌داری، وزارت خارجه و اف‌بی‌آی در یک تلاش جمعی، علیه کسانی که در پی دخالت در سلامت انتخابات آمریکا هستند، اقدامی قاطع انجام داد».

والی آدیمو، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز گفت این وزارت‌خانه به مقابله با تلاش‌هایی که با هدف مخدوش کردن روند سلامت انتخابات آمریکا صورت می‌گیرد، ادامه خواهد داد.

دولت جو بایدن در دومین ماه کاری خود در گزارشی نوشته بود که ایران و روسیه در روند انتخابات آبان پارسال آمریکا اخلال کردند.

آن زمان، علی‌رضا میریوسفی، سخنگوی هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک در صفحه توییترش مدعی شد که «بر خلاف آمریکا، ایران در انتخابات کشورهای دیگر مداخله نمی‌کند».

XS
SM
MD
LG