لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۵

آمریکا عضو ارشد حزب‌الله لبنان را در ارتباط با بمب‌گذاری آرژانتین تحریم کرد


تصویری از مرکز یهودیان در بوئنوس آیرس که هدف بمب‌گذاری قرار گرفت
تصویری از مرکز یهودیان در بوئنوس آیرس که هدف بمب‌گذاری قرار گرفت

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه ۲۸ تیر یک عضو ارشد گروه حزب الله لبنان را که می‌گوید هماهنگ کننده بمب‌گذاری در مرکز یهودیان در بوئنوس آیرس بوده است تحریم کرد. در این بمب‌گذاری که روز ۲۷ تیر ۱۳۷۳ روی داد ۸۵ نفر کشته شدند.

وزارت خارجه آمریکا همچنین برای دریافت اطلاعات در مورد سلمان رئوف سلمان که به ساموئل سلمان الردا نیز معروف است ۷ میلیون دلار جایزه تعیین کرد. وزارت خارجه آمریکا می‌گوید این عضو حزب الله در برنامه‌ریزی و اجرای بمب‌گذاری مشارکت داشته است.

یک مقام آمریکایی گفت به نظر آنها این فرد اکنون در خاورمیانه است.

خبر تحریم و تعیین جایزه برای اطلاعات در مورد این عضو حزب الله به دنبال ورود مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، به شهر بوئنوس آیرس برای شرکت در یک کنفرانس امنیتی اعلام شد. مقامات آمریکایی گفتند آقای پومپئو در جریان دیدار از آرژانتین بر خطر حزب الله لبنان تاکید خواهد کرد.

گروه حزب الله که مورد حمایت ایران است در حال حاضر بخشی از دولت ائتلافی لبنان محسوب می‌شود.

دولت آرژانتین نیز روز پنجشنبه حزب الله لبنان را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد. این کشور حزب الله را مسئول بمب‌گذاری در مرکز یهودیان و همینطور مسئول حمله سال ۱۹۹۲ به سفارت اسرائیل در بوئنوس آیرس می‌داند که در آن ۲۹ نفر کشته شدند.

سیگال مندلکر، معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا در مبارزه با تروریسم و اطلاعات مالی روز جمعه گفت: «ما سلمان رئوف سلمان را به خاطر هماهنگی حمله مرگبار به مرکز یهودیان در بوئنوس آیرس و هدایت سایر حملات حزب الله در نیمکره غربی از آن زمان به بعد تحریم کرده‌ایم.»

بر اساس این تحریم تمامی اموال آقای سلمان در آمریکا مسدود شده و معامله شهروندان آمریکا با او ممنوع خواهد شد.

منبع: خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG