لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۸

پومپئو: تعهد آمریکا و عربستان برای مقابله با فعالیت‌های مخرب ایران


مایک پومپئو و فیصل بن فرحان
مایک پومپئو و فیصل بن فرحان

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با فیصل بن فرحان٬ وزیر امور خارجه عربستان بر تعهد واشینگتن و ریاض برای مقابله با اقدامات ایران در منطقه خاورمیانه تاکید کرد.

مایک پومپئو در کنفرانس خبری مشترک با فیصل بن فرحان در واشینگتن اظهار داشت: «بر کسی پوشیده نیست که‌ رفتار بی ثبات کننده ایران امنیت عربستان سعودی را تهدید می‌کند و باعث اختلال تجارت جهانی است.»

او اضافه کرد: «چنین موضوعی از حملات موشکی بالستیک ایران به تاسیسات نفتی سعودی در پاییز گذشته و بمباران مکرر و مداوم خاک عربستان توسط حوثی ها به وسیله راکت، پهپاد و فناوری های مرگبار دیگر تامین شده توسط حکومت در تهران،‌ کاملا مشخص است.»

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه گفت: ما امروز بار دیگر بر تعهد مشترک خود برای مقابله با فعالیت مخرب ایران و تهدیدی که علیه امنیت و کامیابی منطقه‌ای و همچنان امنیت مردم آمریکا ایجاد می کند، تاکید می‌کنیم.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی هم در این کنفرانس خبری تاکید کرده است که برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران « تهدید بزرگی برای منطقه است.»

فیصل بن فرحان تصریح کرده است که عربستان همچنان در مقابل اقدامات «ایران برای بی ثبات کردن امنیت منطقه» خواهد ایستاد.

وزیر امور خارجه عربستان در ادامه حکومت ایران را متهم کرده است که بودجه گروه‌های مخالف حکومت «پادشاهی سعودی را تأمین» می‌کند.

مایک پومپئو همچنین گفت که ایالات متحده از برنامه‌ای گسترده برای فروش سلاح به عربستان سعودی حمایت می‌کند، تلاشی که در راستای کمک به این پادشاهی برای دفاع از شهروندانش و حفظ اشتغال در آمریکا است.

در حالی مایک پومپئو در خصوص فروش سلاح به عربستان صحبت کرده است که سال گذشته کنگره کوشید جلوی فروش میلیاردها دلار سلاح به عربستان را بگیرد که این اقدام وتوی رئیس جمهوری آمریکا را در پی داشت.

دونالد ترامپ خردادماه سال گذشته با اعلام «وضعیت اضطراری» به‌ دلیل تنش با ایران، دستور ۲۲ معامله فروش سلاح به ارزش بیش از هشت میلیارد دلار تسلیحات نظامی به عربستان و امارات و اردن را صادر کرد.

مایک پومپئو همچنین در کنفرانس خبری با فیصل بن فرحان از عربستان خواست که عادی‌سازی روابط با اسرائیل را مد نظر داشته باشد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین از کمک عربستان برای فراهم کردن زمینه برای «موفقیت پیمان آبراهام» تشکر کرد.

منابع: وزارت خارجه آمریکا، العربیه و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG