لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۵

فرمانده ارشد آمریکایی از احتمال برگزاری رزمایش هوایی مشترک با اسرائیل، امارات و بحرین گفت


ژنرال گرگوری گیلوت، فرمانده ارشد نیروی هوایی آمریکا در خاورمیانه روز شنبه ۲۲ آبان، گفت آمریکا می‌تواند یک رزمایش هوایی مشترک با اسرائیل، امارات متحده عربی و بحرین برگزار کند.

خبرگزاری‌ها با اشاره به تنش‌های جاری در منطقه با ایران، این اظهارات را «تهدیدی آشکار برای دشمن مشترک سه کشور برگزار کننده رزمایش» توصیف کردند.

این در حالی است که مانور مشترک دریایی آمریکا، اسرائیل، امارات و بحرین نیز از روز ۱۹ آبان در دریای سرخ جریان است.

ژنرال گیلوت نگفت که این رزمایش هوایی در چه موعدی می‌تواند برگزار شود.

به نوشته خبرگزاری‌ها، اظهارات این فرمانده آمریکایی در شرایطی بیان شده که طراحان راهبرد نظامی آمریکا در پنتاگون، چالش بزرگ پیش روی واشینگتن را رقابت با چین و روسیه می‌دانند.

به گفته ژنرال گیلوت، پس از خروج آمریکا از افغانستان در نیمه تابستان امسال، حضور نظامیان آمریکایی در منطقه ممکن است «تعدیل شود» اما «هیچ سناریویی را نمی‌توان تصور کرد که آمریکا نقش مهمی در آن نداشته باشد».

این فرمانده ارشد هوایی آمریکا در منطقه پس از حضور در نشست فرماندهان هوایی چند کشور در حاشیه نمایشگاه هوایی دوبی به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ می‌داد.

وی گفت دفاع مشترک چند کشور در منطقه، «کلیدی برای شناسایی تهدیدات و یک گام جلوتر بودن از شکل‌گیری تهدیدات است».

با این حال، ژنرال گیلوت با خودداری از نسبت دادن مستقیم حملات پهپادی اخیر در منطقه به ایران، تایید کرد که شمار این نوع حملات افزایش یافته است.

اسرائیل در پی یکی از آخرین فرمان‌های دونالد ترامپ پیش از پایان دوران ریاست جمهوری او رسما زیر چتر نیروهای سنتکام قرار گرفت. دولت بایدن نیز فرمان دونالد ترامپ به پنتاگون را محترم شمرد.

در میانه افزایش هشدارهای مقامات اسرائیلی در خصوص حمله احتمالی کشورشان به ایران، جنگنده‌های اسرائیلی روز ۱۹ آبان بمب‌افکن‌های بی- یک آمریکا را بر فراز منطقه اسکورت کردند.

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای گفت، این پرواز مشترک نشانگر آن است که «امنیت اسرائیل و منطقه برای آمریکا بسیار مهم است».

دولتمردان و فرماندهان نظامی اسرائیل به طرزی فزاینده در دوره اخیر از «آمادگی و تسریع برنامه‌های ارتش» برای حمله به سایت‌های هسته‌ای ایران سخن می‌گویند. این اظهارات در آستانه ۸ آذر ، زمان ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانبب در وین است، تشدید شده است.

فرمانده ارشد آمریکایی در شرایطی از رزمایش احتمالی هوایی با اسرائیل، امارات و بحرین سخن گفته که رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، از ۱۹ آبان یک تور منطقه‌ای را با هدف «هماهنگی با متحدین» در ارتباط با مذاکرات پیش‌رو در وین، آغاز کرده و پس از امارات به اسرائیل، عربستان و بحرین می‌رود.

رزمایش مشترک دریایی آمریکا، اسرائیل، امارات و بحرین یک سال پس از توافق‌های صلح ابراهیم میان اسرائیل با دولت‌های ابوظبی و منامه، هم اکنون در بحر احمر در برابر ساحل جنوب اسرائیل در جریان است.

سرلشگر خلبان ابراهیم ناصر محمد العلوی، فرمانده نیروی هوایی امارات، نیز در طول چند روز رزمایش هوایی ماه گذشته اسرائیل و آمریکا با نام «پرچم آبی» به اسرائیل رفت و با ژنرال عامیکام نورکین، فرمانده نیروی هوایی اسرائیل، دیدار و گفت‌وگو کرد.

امارات، بحرین و در مواردی نیز عربستان به دنبال «پیمان‌های ابراهیم» آسمان خود را به روی هواپیماهای اسرائیلی گشوده‌اند اما معلوم نیست که این توافق، شامل عملیات احتمالی جنگنده‌های اسرائیلی علیه ایران از طریق آسمان این امیرنشین‌ها نیز خواهد بود یا نه.

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوا- فضای سپاه پاسداران، روز ۲۰ آبان در واکنش به اظهارات پیاپی مقامات اسرائیل در خصوص حمله به ایران، گفت «اگر بهانه‌ای دست ما بدهند، دیگر بعد از این دوره را نخواهند دید و قطعا نابودی آنها به لحاظ تاریخی جلو خواهد افتاد».

XS
SM
MD
LG