لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۳

آمریکا: ایران برای ایجاد فضای دیپلماسی، تنش‌های هسته‌ای را کاهش دهد


متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا
متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا

وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه ۴ مهر اعلام کرد، اگر ایران می‌خواهد فضا را برای دیپلماسی با آمریکا باز کند، باید گام‌هایی در جهت کاهش تنش بر سر برنامه هسته‌ای خود بردارد و نخستین قدم در این راه نیز همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

سخنان روز سه‌شنبه متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، دومین اظهار نظر ایالات متحده در روزهای اخیر در انتقاد از تصمیم ایران مبنی بر لغو مجوز فعالیت «شماری از» بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده است؛ تصیمی که مانع از نظارت این آژانس بر فعالیت‌های اتمی تهران می‌شود.

نگرانی آمریکا و بسیاری از متحدان غربی‌اش از بابت این احتمال است که برنامه هسته‌ای ایران پوششی برای تولید سلاح هسته‌ای توسط این کشور باشد. ایران بارها این احتمال را رد کرده و گفته است که برنامه هسته‌ای خود را برای مصارف غیرنظامی دنبال می‌کند.

آقای میلر روز سه‌شنبه گفت: «اگر ایران می‌خواهد تنش‌ها کاهش پیدا کند و فضا برای دیپلماسی باز شود، باید خود، گام‌هایی در جهت کاهش تنش بردارد.»

او افزود: «در همین هفته‌های اخیر، ما شاهد اقدام ایران در جهت کاهش قدرت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای انجام وظایفش بوده‌ایم.»

آقای میلر تاکید کرد: «بنابراین اگر قصد ایران برای کاهش تنش واقعا جدی است، نخستین کاری که باید بکند این است که با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.»

او گفت که منظورش از گام‌هایی که ایران باید بردارد تا احتمالی برای از سر گرفتن مذاکرات مستقیم یا غیرمستقیم بین ایران و آمریکا به وجود بیاید، در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران است. آقای میلر جزئیات بیشتری در این زمینه ارائه نداد.

وظیفه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در قبال برنامه هسته‌ای ایران این بوده است که میزان پیروی ایران از مفاد توافق برجام را بررسی کند؛ توافقی که بر اساس آن، تهران متعهد شده بود در برنامه هسته‌ای خود در ازاء کاهش تحریم‌های آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل، محدودیت‌هایی ایجاد کند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن/ک.ر

XS
SM
MD
LG