لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۷

آمریکا توقیف یک میلیون بشکه «نفت سپاه پاسداران» را تأیید کرد


نمایی عمومی از کانال کشتی‌رانی هیوستون و پالایشگاه های مجاور آن
نمایی عمومی از کانال کشتی‌رانی هیوستون و پالایشگاه های مجاور آن

آمریکا برای اولین بار رسماً تایید کرد که آوریل امسال یک نفتکش حامل ۹۸۰ هزار بشکه نفت متعلق به سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی را به خاطر نقض تحریم‌های ایالات متحده توقیف کرده است.

آمریکا در ماه آوریل محموله نفتکش «سوئز راجان» با پرچم جزایر مارشال را توقیف کرد، و ماه گذشته این محموله را در تگزاس تخلیه کرد.

وزارت دادگستری آمریکا روز جمعه ۱۷ شهریور تأیید کرد که فروش و انتقال نفت ایران ناقض تحریم‌های آمریکا است.

شرکت یونانی مالک نفتکش «سوئز راجان» اخیراً به نقض قوانین تحریم‌ها اعتراف کرد و متعهد به پرداخت ۲.۵ میلیون دلار جریمه به دولت آمریکا شد.

وزارت دادگستری آمریکا در ادامه بیانیه خود گفته است که شرکت «امپایر نووگیشن» یونان، مالک این نفتکش با همکاری و انتقال نفت ایران به ایالات متحده موافقت کرده و گفته است که برای اولین بار بوده که اقدام به نقض تحریم‌های آمریکا کرده بود.

مارک والاس، مدیر اجرایی سازمان «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» که برای اولین بار موضوع انتقال نفت ایران توسط شرکت یونانی را افشا کرده بود، گفته است این پیامی به هر کسی است که نفت ایران را قاچاق می‌کند.

محموله این کشتی بیش از سه ماه پیش به سواحل تگزاس منتقل شده بود، اما گزارش‌ها حاکی است که هیچ شرکت آمریکایی به خاطر ترس از انتقام ایران حاضر نشده بود محموله را خریداری کند.

نهایتاً ماه گذشته، یک مشتری که نام آن افشا نشد، محموله نفتی ایران را در آمریکا خریداری کرد.

پیش از تخلیه محموله نفتی سوئز راجان، علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران، تهدید کرده که در صورت تخلیه این نفتکش، جمهوری اسلامی دست به اقدام تلافی‌جویانه می‌زند.

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی روز هفتم اردیبهشت و بعد از توقیف نفتکش «سوئز راجان» نفت‌کش ادونتج سوئیت حامل نفت برای یک شرکت آمریکایی را با این ادعا که به یک لنج ایرانی برخورد کرده است، توقیف کرد.

شش روز پس از آن نیز سپاه پاسداران نفت‌کش نیووِی را که با پرچم پاناما حرکت می‌کرد، در آب‌های آزاد تنگه هرمز توقیف و دلیل این اقدام را «شکایت شاکی و دستور مقام قضایی» عنوان کرد.

تحلیل‌گران حوزۀ مسائل ایران بر این باورند که توقیف نفت‌کش «ادونتج سوئیت» با پرچم جزایر مارشال توسط ایران، «احتمالاً به تلافی دستور توقیف نفت‌کش سوئز راجان از سوی آمریکا صورت گرفته است».

نیروی دریایی آمریکا می‌گوید که ایران ظرف دو سال گذشته دست کم پنج کشتی تجاری را توقیف کرده و دوازده کشتی دیگر را هدف حمله قرار داده است. بیشتر این حملات و توقیف‌ها در حوالی تنگه هرمز رخ داده که یکی از راهبردی‌ترین مسیرهای بین‌المللی کشتی‌رانی به‌شمار می‌رود و گذرگاه نفتکش‌های حامل ۲۰ درصد از کل نفت خام جهان است.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، و رادیو فردا؛ د.خ./م.ا.

XS
SM
MD
LG