لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۳

آمریکا سرکوب مسلمانان روهینگیا در میانمار را نسل‌کشی اعلام کرد


صف پناهندگان روهینگیا در بنگلادش برای دریافت کمک
صف پناهندگان روهینگیا در بنگلادش برای دریافت کمک

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه اول فروردین گفت سرکوب خشونت‌آمیز مسلمانان روهینگیا در میانمار مصداق نسل‌کشی است.

این تصمیم علاوه بر افزایش فشار بین‌المللی به حکومت میانمار می‌تواند زمینه اقدام حقوقی برای مجازات عاملان نسل‌کشی را فراهم کند.

آقای بلینکن در بخشی از سخنرانی خود در موزه یادبود قربانیان هولوکاست گفت دولت آمریکا بر اساس شواهد موثق از کشتار غیرنظامیان توسط ارتش میانمار و سرکوب گسترده و سیستماتیک این اقلیت قومی- مذهبی به این نتیجه رسیده است.

این هشتمین مورد پس از هولوکاست است که دولت آمریکا آن را نسل‌کشی اعلام می‌کند. وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که عطف توجه به موارد نقض فاحش حقوق بشر و اقدامات غیرانسانی در سراسر جهان از جمله وضعیت فعلی اوکراین بسیار مهم است.

آقای بلینکن افزود: «ما در کنار مردم اوکراین هستیم. ولی باید از همه ملت‌هایی که در سایر نقاط جهان قتل عام می‌شوند حمایت کنیم.»

حکومت نظامی میانمار پس از کودتای فوریه ۲۰۲۱ و برکناری حکومت منتخب آن کشور از سوی آمریکا تحریم شد. در یک سال گذشته هزاران نفر از مردم توسط حکومت نظامی به قتل رسیده و یا زندانی شده‌اند.

اطلاق مفهوم نسل‌کشی به سرکوب مسلمانان روهینگیا فشار بر حکومت نظامی میانمار را افزایش خواهد داد که در دیوان بین المللی دادگستری با اتهام نسل‌کشی روبه‌رو است.

وزیر خارجه آمریکا گفت: «تصمیم ما علاوه بر زمینه‌سازی برای پاسخگو کردن حکومت میانمار در مراجع حقوقی بین‌المللی، نشانه حمایت ما از مردم آن کشور در برابر حاکمان نظامی و حرکت به سوی دمکراسی است.»

از تابستان سال ۹۶ که ارتش میانمار عملیات گسترده برای اخراج مسلمانان روهینگیا را آغاز کرد بیش از ۷۰۰ هزار نفر از آنها به بنگلادش گریخته و در اردوگاه‌های پناهجویان زندگی می‌کنند.

بررسی ابعاد حقوقی وضعیت مسلمانان روهینگیا از دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ آغاز شد. طولانی شدن این روند از سوی برخی از مقامات آمریکایی و نهادهای مدافع حقوق بشر مورد انتقاد قرار گرفته است. دولت آمریکا در گذشته نیز در موارد دیگری نظیر تاخیر در به رسمیت شناختن نسل‌کشی در دارفور مورد انتقاد قرار گرفته بود.

گروه‌های مدافع حقوق بشر و اعضای کنگره آمریکا با وجود این تاخیر از تصمیم دولت جو بایدن استقبال کرده‌اند. دولت‌های کانادا، فرانسه و ترکیه قبل از آمریکا این تصمیم را اعلام کردند.

رییس نهاد مدافع حقوق مسلمانان روهینگیا در بریتانیا گفت: «تصمیم قاطع دولت آمریکا باید به اقدامات مشخص حقوقی برای مجازات عاملان نسل‌کشی بیانجامد.»

دیده‌بان حقوق بشر نیز تاکید کرد که این تصمیم واشنگتن و دولت‌های دیگر در محکوم کردن حکومت میانمار باید زمینه اعمال تحریم‌های بیشتر علیه عاملان این جنایات را فراهم کند.

در گزارش ویژه وزارت خارجه در مورد خشونت‌ها در میانمار که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد شواهد مستندی جمع‌آوری شده که نشان می‌دهد اعمال خشونت علیه مسلمانان روهینگیا بخشی از یک طرح و عملیات گسترده ارتش میانمار و مصداق جنایت علیه بشریت بوده است.

حکومت آمریکا در گذشته اعمال خشونت و کشتار مسلمانان اویغور در چین، بوسنی، رواندا، عراق و دارفور را «نسل‌کشی» اعلام کرده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG