لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۵

هشدار نهادهای امنیتی آمریکا درباره دخالت‌های روسیه و ایران در انتخابات ۲۰۲۰


یکی از هواداران دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در فلوریدا
یکی از هواداران دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در فلوریدا

روسای نهادهای امنیتی و انتظامی آمریکا در مورد تلاش روسیه، ایران و سایر «دشمنان» خارجی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۰ هشدار دادند.

آنها در بیانیه مشترکی که روز سه‌شنبه ۱۴ آبان منتشر شد گفتند: «دشمنان ما قصد دارند به نهادهای دمکراتیک کشور ضربه بزنند، روی احساسات مردم تاثیر گذاشته و سیاست‌های دولت را تحت تاثیر قرار دهند.»

در ادامه این بیانیه گفته می‌شود: «روسیه، چین، ایران و سایر بازیگران زیانبار خارجی تلاش خواهند کرد در رای‌گیری دخالت کرده و یا روی دیدگاه‌های رای‌دهندگان تاثیر بگذارند.»

مقامات دولت آمریکا در گذشته نیز در مورد اقدامات روسیه، ایران و سایر کشورها با هدف تاثیرگذاری بر نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ هشدار داده بودند.

دولت‌های روسیه و ایران همواره این اتهامات را رد کرده‌اند. دولت روسیه در عین حال دخالت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ را رد کرده است.

بیانیه مشترک روز سه‌شنبه از سوی ویلیام بار دادستان کل آمريکا، مارک اسپر وزیر دفاع، کوین مک آلینان وزیر موقت امنیت میهن، جوزف مگوایر رییس موقت اداره اطلاعاتی ملی، کریستوفر ری رییس اف بی‌آی، ژنرال پل ناکاسونه فرمانده دفاع سایبری و آژانس امنیت ملی و کریستوفر کربس مدیر امنیت سایبری و امنیت زیرساخت‌های آمریکا صادر شده است.

به گفته آنها، دخالت در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده «می‌تواند از طریق شبکه‌های اجتماعی، نشر اطلاعات غلط و یا حملات مختل‌کننده و آسیب‌زننده سایبری به ساختارهای کشوری و یا محلی صورت بگیرد.»

در بخش دیگری از این بیانیه گفته می‌شود که در حال حاضر «هیچ نشانه‌ای از ضربه خوردن و یا مختل شدن ساختارهای انتخاباتی دیده نمی‌شود که به دشمنان امکان دهد از رای‌گیری جلوگیری کرده، آرا را تغییر دهند و یا شمارش آرا را مختل کنند.»

این بیانیه می‌افزاید که در حال حاضر بین مقامات دولت فدرال و مسئولان محلی در ۵۰ ایالت آمریکا و همینطور بخش خصوصی در زمینه «شناسایی تهدیدها، تبادل گسترده اطلاعات و حفاظت از روندهای دمکراتیک همکاری بی‌سابقه‌ای وجود دارد.»

این بیانیه به مردم آمریکا توصیه می‌کند: «برای کسب اخبار و اطلاعات مربوط به انتخابات به منابع مورد اعتماد مثل مقامات انتخاباتی دولت فدرال یا دولت ایالتی مراجعه کرده و هر گونه فعالیت مشکوکی را به نهادهای مسئول گزارش دهند.»

روسای نهادهای امنیتی و اطلاعاتی آمریکا در آستانه برگزاری انتخابات میان دوره‌ای سال ۲۰۱۸ نیز هشدار مشابهی دادند.

پس از آن رای‌گیری دان کواتس، مدیر آژانس امنیت ملی آمریکا گفت روسیه، چین، ایران و سایر کشورهای خارجی تلاش کردند روی انتخابات تاثیر بگذارند ولی هیچ شواهدی در دست نیست که نشان دهد نتایج رای‌گیری تحت تاثیر این اقدامات قرار گرفته است.

در ژانویه ۲۰۱۷ نهادهای امنیتی آمریکا در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ دخالت کرده است.

رابرت مالر، بازرس ویژه وزارت دادگستری و مامور تحقیق در مورد پرونده دخالت‌های روسیه در گزارش خود در ماه آوریل امسال گفت روسیه با استفاده از‌ ایمیل‌های سرقت شده از مقامات حزب دمکرات و کارزار وسيع انتشار اطلاعات غلط در شبکه‌های اجتماعی «به شکلی گسترده و سیستماتیک» تلاش کرد روی آرا مردم تاثیر بگذارد.

کميته امور امنيتی مجلس سنا نيز در پايان تحقيقات خود در ژوئيه امسال به اين نتيجه رسيد که در انتخابات سال ۲۰۱۶ روسيه ساز و کارهای انتخاباتی در تمامی ۵۰ ايالت آمريکا را هدف گرفته بود.

با استفاده از گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی؛ ش.ر/س.ن

XS
SM
MD
LG