لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۲

اسپر: آمریکا به‌دنبال موافقت عراق با استقرار سامانه دفاع هوایی پس از حملات ایران است


مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا
مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا

مارک اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده، روز پنج‌شنبه ۱۰ بهمن با اشاره به حملات اخیر موشکی ایران گفت که واشینگتن درصدد است برای دفاع از سربازان آمریکایی مجوز استقرار سامانه دفاع موشکی پاتریوت را از دولت عراق بگیرد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دی‌ماه گذشته در اقدامی تلافی‌جویانه دو پایگاه نظامی ایالات متحده در عراق را هدف حملات موشکی خود قرار داد.

ایران با دستکم ۱۱ فروند موشک بالستیک پایگاه آمریکایی الاسد را هدف قرار داد، اقدامی که در پی حمله پهپادی آمریکا به قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در فرودگاه بغداد صورت گرفت و به ترس از وقوع جنگ میان دو کشور دامن زد.

پنتاگون به تازگی اعلام کرده که ۵۰ سرباز آمریکایی در حملات موشکی ایران دچار آسیب مغزی شده‌اند. این در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، اطمینان داده بود که به پرسنل آمریکایی در حملات موشکی آسیبی نرسیده است.

آقای ترامپ گفته بود: «همه چیز خوب است! موشک‌ها از سوی ایران به دو پایگاه نظامی در عراق شلیک شد. ارزیابی تلفات و خسارات در جریان است. تا الان همه چیز خوب است.»

وی چندی بعد نیز در پاسخ به پرسش‌ها در مورد جراحات ۱۱ سرباز آمریکایی تحت مداوا گفت که «در حد سردرد است و جدی نیست».

این سخنان انتقاد برخی از نمایندگان کنگره و کهنه سربازان را به دنبال داشت، اما مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا در سخنان روز پنج‌شنبه خود از اظهارات آقای ترامپ دفاع کرد و گفت که رئیس‌جمهوری آمریکا دلسوز پرسنل نظامی است.

او گفت: «من با رئیس‌جمهوری صحبت کرده‌ام، او به شدت به سلامت و وضعیت تمامی پرسنل نظامی به خصوص کسانی که در عملیات عراق بوده‌اند توجه دارد و طبیعت این جراحات را درک می‌کند».

روز پنج‌شنبه همچنین مارک میلی، فرمانده ستاد مشترک ارتش ایالات متحده، اطمینان داد که آسیب‌های وارده به هیچ یک از سربازان شدید نیست.

او در یک کنفرانس خبری گفت: «تشخیص پزشکان درباره همه این سربازان تاکنون این بوده که آنها دچار آسیب ملایم مغزی شده‌اند».

پیش از این وزارت دفاع آمریکا گفته بود که از بین این سربازان ۳۱ نفر آنها درمان شده و به خدمت بازگشته‌اند.

طبق آمار وزارت دفاع آمریکا از سال ۲۰۰۰ تاکنون جراحت ناشی از ضربه مغزی در ۴۰۸ هزار نفر از پرسنل نظامی آمریکا تشخیص داده شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و سایت رادیو فردا/ ش.ر-ا.ع/ ک.ر
XS
SM
MD
LG