لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ تهران ۰۱:۲۲

آمریکا دامنه وب‌سایت‌های ۳۶ رسانه خبری ایران و گروه‌های وابسته به آن را توقیف کرد


وزارت دادگستری آمریکا روز سه‌شنبه اول تیرماه اعلام کرد که دامنه‌های ۳۶ وب سایت‌ رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران و همچنین گروه‌های وابسته به این کشور را به دلیل انتشار «اطلاعات گمراه‌کننده» و اقدامات «خشونت آمیز» مسدود کرده است.

در بیانیه وزارت دادگستری آمریکا آمده است که ایالات متحده دامنه ۳۳ وب سایت اتحادیه رادیو و تلویزیون اسلامی(IRTVU) و همچنین سه وب سایت وابسته به کتائب حزب‌الله را به دلیل نقض تحریم‌های آمریکا توقیف کرده است.

گروه شبه نظامی «کتائب حزب‌الله» در سال ۲۰۰۹ در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا قرار گرفت.

وزارت دادگستری آمریکا می‌گوید٬ اتحادیه رادیو و تلویزیون اسلامی(IRTVU) دامنه‌های ۳۳ وب‌سایتی که از آنها استفاده می‌کرد را از یک شرکت آمریکایی خرید بود و این اتحادیه از دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) مجوزی برای استفاده از این دامنه‌ها اخذ نکرده بود.

به گزارش رویترز، دامنه شبکه‌های تلویزیونی پرس‌تی وی، که به انگلیسی برنامه پخش می‌کند و العالم، شبکه عرب زبان، نیز توقیف شدند. اما این دو وب‌سایت ساعاتی بعد فعالیت خود را بر روی دامنه «ir» از سر گرفتند.

ساعاتی پیش‌تر رسانه‌ها گزارش دادند که وزارت دادگستری آمریکا دامنه وب‌سایت‌های تلویزیون «العالم»، «الکوثر» و «المسیره» را توقیف و مسدود کرده است.

دو کانال تلویزیونی نخست وابسته به رادیو و تلویزیون حکومتی ایران هستند و به زبان‌های عربی برنامه پخش می‌کنند. شبکه العالم از سال ۱۳۸۲ فعالیت خود را آغاز کرده است.

در حال حاضر وبسایت‌های یاد شده در دسترس نیستند و فقط پیام مسدود شدن آن‌ها توسط وزارت دادگستری آمریکا قابل مشاهده است. این وزارتخانه هنوز بیانیه‌ای رسمی در این زمینه منتشر نکرده است.

العالم در کانال تلگرامی خود نوشته که «آمریکا وب‌سایت آن را مسدود کرده است».

بر اساس پیام روی صفحه اصلی سایت‌های یاد شده، وزارت دادگستری آمریکا گفته که توقیف این وب‌سایت‌ها بر اساس درخواست دفتر صنعت و امنیت وزارت بازرگانی ایالات متحده اتخاذ شده است.

تلویزیون «المسیره» که وبسایت آن مسدود شده، وابسته به گروه حوثی‌های یمن است که مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران است.

در همین حال، لورا روزن، خبرنگار حوزه دیپلماسی در واشینگتن در صفحه توئیتر خود نوشته بود که با ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تماس گرفته و اوگفته در این‌باره اظهار نظر نمی‌کند اما احتمالا وزارت دادگستری آمریکا به زودی اطلاعیه‌ای در این زمینه منتشر کند.‎

نخستین بار خبرگزاری فارس چهارم بهمن‌ ۹۸ اعلام کرد که وب‌سایت این خبرگزاری با دامنه «دات کام» به دستور وزارت خزانه‌داری آمریکا مسدود شده است.

این خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران نوشت: در ای‌میلی که از طرف سرویس‌دهنده بین‌المللی این دامنه برای خبرگزاری فارس ارسال شد، به صراحت دلیل این انسداد را دستورالعمل مقرر شده توسط دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) و قرار گرفتن این خبرگزاری در فهرست اس‌دی‌ان، اشخاص حقیقی و حقوقی تحت تحریم، عنوان شده است.

همچنین وزارت دادگستری آمریکا اکتبر پارسال از توقیف و مسدود سازی دامنه ۹۲ وبگاه ایرانی از جمله چند پایگاه انتشار اخبار وابسته به سپاه پاسداران، به اتهام عملیات سری نفوذ جمهوری اسلامی و نقض تحریم‌های آمریکا خبر داد.

این گزارش گفته بود دولت ایران و سپاه با وبگاه‌هایی که راه‌اندازی کرده‌اند، سعی در انتشار اخبار نادرست، پروپاگاندا و نفوذ در سیاست داخلی و خارجی آمریکا دارند.

در سال ۱۳۹۲ نیز شبکه‌های برون مرزی تلویزیون جمهوری اسلامی ایران که به زبان‌های دیگر برنامه پخش می‌کنند با محدودیت‌های زیادی روی ماهواره‌های هاتبرد، نایل‌ست و یوتلست روبرو شدند و ماه‌ها پخش برنامه‌های آن‌ها روی این ماهواره‌ها قطع بود.

آن زمان اعلام شد که توقف ارائه خدمات ماهواره ای به این شبکه‌ها،‌ در واکنش به ارسال پارازيت بر روی شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان خارج از ايران صورت گرفته که منبع آن از داخل ايران بوده است.

  • 16x9 Image

    رادیو فردا

    رادیو فردا یکی از بخش‌های رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی است که در تلاش است اخبار و گزارش‌های دقيق و عينی و بی‌طرفانه را با هدف گردش آزاد اطلاعات در چارچوب اصول روزنامه‌نگاری حرفه‌ای به مخاطبان فارسی‌زبان ارائه کند.

زیر ذره‌بین

XS
SM
MD
LG