لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۵

مقام دادگستری: آمریکا یک محموله بنزین ایران را فروخته و محموله نفت خام هم به‌زودی فروخته می‌شود


عکسی آرشیوی از یک نفتکش ایران که پارسال در بندری در ونزوئلا پهلو گرفت
عکسی آرشیوی از یک نفتکش ایران که پارسال در بندری در ونزوئلا پهلو گرفت

یک مقام وزارت دادگستری آمریکا روز پنجشنبه ۲۳ بهمن گفت بیش از یک میلیون بشکه بنزین ایران که سال گذشته بر اساس تحریم‌ها ضبط شده بود به فروش رفته و یک نفتکش دیگر حامل نفت خام ایران که اخیرا توقیف شده است در مسیر حرکت به سوی آمریکاست.

توقیف و مصادره محموله‌های سوختی ایران بخشی از سیاست فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ بود که پس از خروج آمریکا از برجام و از سرگیری تحریم‌ها در سال ۹۷ به اجرا گذاشته شد.

در چارچوب این سیاست، دولت آمریکا سال گذشته با استناد به قوانین مدنی مصادره اموال نهادهایی که مورد تحریم قرار گرفته‌اند محموله ۱.۲ میلیون بشکه‌ای بنزین را که به وسيله چهار نفتکش برای ونزوئلا ارسال شده بود توقیف کرد.

این بزرگترین مورد از توقیف و مصادره سوخت صادراتی ایران توسط دولت آمریکا بود. این محموله‌ها پس از انتقال به نفتکش‌های دیگر به آمریکا انتقال يافت و قرار است درآمد حاصل از فروش آن به صندوق حمایت مالی از قربانیان تروریسم دولتی واریز شود.

مارک ریموندی، سخنگوی وزارت دادگستری، به خبرگزاری رویترز گفت فروش این محموله‌ها انجام شده و دولت آمریکا اکنون در حال محاسبه «هزینه‌های این عملیات است».

او افزود: «فروش محموله‌ها تکمیل شده، بهای آن از سوی شرکت میانجی پرداخت شده و این مبلغ اکنون در اختیار ایالات متحده است».

درآمد دقیق حاصل از فروش این محموله اعلام نشده ولی براساس قیمت میانگین بنزین در بازارهای اروپایی ارزش آن بالغ بر ده‌ها میلیون دلار است.

سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا افزود که هنوز منتظر صدور حکم مصادره این مبلغ توسط مراجع قضایی هستند و پس از آن «این پول به صندوق حمایت از قربانیان تروریسم دولتی در آمریکا واریز خواهد شد».

دولت آمریکا در سال ۲۰۱۵ و با هدف پرداخت غرامت به افرادی که قربانی گروه‌های تروریستی و یا تروریسم دولتی شده‌اند، این صندوق را تاسیس کرد.

هفته گذشته وزارت دادگستری آمریکا درخواست توقیف و مصادره یک محموله دیگر را به مراجع قضایی آن کشور تسلیم کرد. آمریکا می‌گوید برخلاف آنچه که در مدارک بارگیری و کشیترانی قید شده مبدا این محموله نفت خام نه عراق بلکه ایران است و در نتیجه مقررات ضد تروریستی را نقض کرده است.

نفتکشی به نام «آشیلاس» با پرچم لیبریا این محموله را حمل می‌کند و براساس تازه‌ترین اطلاعات مربوط به ردگیری کشتی‌ها اکنون در آب‌های دریای کارائیب است. اطلاعات شرکت «رفینیتیو» که حمل‌ونقل دریایی را ردگیری می‌کند نشان می‌دهد که این نفتکش به سمت آمریکا حرکت می‌کند و قرار است روز ۲۷ بهمن به بندر گالوستون در سواحل تگزاس برسد.

مقامات بندری گالوستون از ورود این کشتی و نهادی که بر تخلیه محموله آن نظارت خواهد کرد اظهار بی‌اطلاعی کردند.

حکومت ایران نیز تاکنون در مورد توقیف این نفتکش و مصادره محموله آن اظهار نظر نکرده است.

در پی خروج دولت دونالد ترامپ از برجام و از سرگیری تحریم‌ها علیه ایران، تنش در مناسبات تهران و واشینگتن به شدت بالا گرفته است و در دی ماه پارسال با ترور قاسم سلیمانی، فرمانده وقت نیروی قدس سپاه پاسداران توسط آمریکا، دو کشور تا مرز درگیری نظامی پیش رفتند.

دولت جو بایدن اعلام کرده که اگر ایران تمامی تعهدات خود در قبال برجام را اجرا کند به توافق هسته‌ای باز می‌گردد. آقای بایدن چند روز پیش تاکید کرد که تا زمان بازگشت ایران به میز مذاکره تحریم‌ها علیه آن کشور ادامه خواهد داشت.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG