لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۵

کمیته روابط خارجی سنای آمریکا لایحه تحریم عربستان را تصویب کرد


نمایی از کنگره آمریکا
نمایی از کنگره آمریکا

کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا از مصوبه تحریم خانواده سلطنتی عربستان سعودی و منع فروش برخی سلاح‌ها به این کشور حمایت کرد.

رای‌گیری درباره این مصوبه روز پنج‌شنبه سوم مرداد انجام شد که سه سناتور جمهوریخواه با پیوستن به سناتورهای دمکرات شمار آرای موافق این مصوبه را به ۱۳ رای در برابر ۹ رای مخالف رساندند.

عربستان سعودی روابط نزدیکی با دولت دونالد ترامپ دارد و انتظار می‌رود که رئیس‌جمهوری ایالات متحده با این مصوبه مخالفت کند. اما از سویی بسیاری از اعضای کنگره آمریکا ماه‌هاست که تلاش می‌کنند حکومت عربستان سعودی را در رابطه با «نقض حقوق بشر» در این کشور و «فاجعه انسانی» که با جنگ در یمن به وجود آمده است، مجازات کنند.

این مصوبه برای تبدیل شدن به قانون باید تایید سنا و مجلس نمایندگان ایالات متحده را نیز بگیرد. پس از آن هم یا باید به امضای دونالد ترامپ برسد یا آن که دو سوم از اعضای مجلس نمایندگان و سنا تاییدش کنند.

بر اساس گزارش‌ها، سناتور جیم ریش، رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنا مخالف این لایجه بود که سناتور دمکرات باب منندز و سناتورهای جمهوری‌خواه لیندسی گراهام و تاد یانگ آن را تنظیم کرده‌اند.

سناتور ریش تاکید داشت که او نیز می‌خواهد ریاض را پاسخگو سازد اما وقتی دونالد ترامپ این لایجه را وتو می‌کند، تایید آن تاثیری نخواهد داشت.

یک روز قبل از آن رئیس‌جمهوری آمریکا قطعنامه‌های کنگره در جلوگیری از فروش اضطراری سلاح به عربستان سعودی و امارات متحده عربی را وتو کرده بود.

آقای ترامپ می‌گوید که این قطعنامه‌ها باعث تضعیف موقعیت آمریکا در رقابت جهانی خواهد شد و به روابط مهم با متحدان و شرکا‌ی‌مان صدمه می‌زند.

با این حال گزارش‌ها درباره تاثیرات حمله نظامی عربستان سعودی و کشورهای عرب متحد آن به یمن و همچنین بحرانی که قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد حکومت سعودی، در پی داشت، نمایندگان کنگره را به تکاپو واداشته است تا قطعنامه‌هایی علیه ریاض تصویب کنند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز/ س.ن/ ک.ر
XS
SM
MD
LG